sunnuntai 16. syyskuuta 2018

NÖYRILLE HÄN ANTAA ARMON

"Nunna Trapetsilla"


27.8.2018.
Shalom! Herran Rauhaa teille!
Tänään herättyäni näin kuvan, jota tässä olen pureksinut, onko se näky kuva ja ehkä tarkoitettu jollekkin henkilökohtaiselle tasolle?
Näin kuvan, jossa mustiin puketunut nunna, tanssi trapetsilla.
Ehkä tuo kuvastaa, tuon uskovan ihmisen elämää, joka on kuin trapetsilla tanssimista ja siinä on omat vaaransa ...
koetelkaa ...
Siunaten päiväänne!



Ef.1:13. Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan,
pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.


"Näin sanoo Herra: Taivas on minun valtaistuimeni, ja maa on minun jalkojeni astinlauta. Millaisen rakennuksen te minulle rakentaisitte, millainen paikka olisi leposijani? Minun käteni on kaikki nämä tehnyt, ja niin ne ovat olemassa, sanoo Herra. Mutta minä katson sen puoleen, joka on nöyrä, jolla on särkynyt henki ja arka tunto minun sanani edessä.”
- - -
”Jokainen talo on jonkun rakentama, mutta Jumala on rakentanut kaiken. Mooses oli kyllä uskottu 'kaikissa hänen huoneensa asioissa', mutta silti vain palvelija, elävä todiste siitä, mitä Jumala oli myöhemmin puhuva. Kristus sen sijaan on Poika, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko rakennus. Tämä rakennus olemme me, kunhan loppuun saakka säilytämme rohkeutemme ja luottavaisin ja iloisin mielin tuomme julki toivomme.”
Jes. 66:1-2; Hepr. 3:4-6 [kr92] [kr38]


Mitä on nöyryys

aiheellinen kysymys

23.12.2007.
Jumala on ylpeitä vastaan, mutta nöyrille Hän antaa armon Jaak. 4:6.

Se ei ole vielä kauheata, vaikka ihmiset olisivat meitä vastaan. Ei edes se, että virkavalta, poliisi tai koko Suomen kansa olisi meitä vastaan. Mutta jos Jumala on meitä vastaan, silloin asiat ovat todella huonosti.

Raamattu sanoo, että Jumala on ylpeitä vastaan. Siksi ylpeys ja nöyryys eivät ole mitään turhanpäiväisiä asioita. Ne ratkaisevat elämässämme paljon.

Moni ajattelee, että koska Jumala on hyvä, Hän on kaikkien puolella eikä ketään vastaan. Mutta Raamattu sanoo toisin. Ylpeys ja nöyryys ovat hyvin määrääviä tekijöitä sille, miten Jumala meihin ihmisiin suhtautuu.

Nöyryys Raamatussa
Nöyryys ja ylpeys vaikuttavat paljon Raamatun henkilöiden kohtaloissa:

Silloin Israelin päämiehet ja kuningas nöyrtyivät ja sanoivat: "Herra on vanhurskas". 2 Aik.12:6
Sen tähden, että Rehabeam nöyrtyi, kääntyi Herran viha hänestä pois… 2 Aik.12:12

Mutta kun Hiskia nöyrtyi sydämensä ylpeydestä, hän ja Jerusalemin asukkaat, ei Herran viha kohdannut heitä Hiskian päivinä. 2 Aik.32:26

Raamattu on täynnä esimerkkejä ihmisistä, joiden kohtalo muuttui, kun he nöyrtyivät Jumalan edessä. Mitä tämä nöyryys on?
Jotkut istuvat kirkossa aina takapenkissä ollakseen nöyrempiä. Toiset ovat kieltäytyneet lehtihaastattelusta pysyäkseen nöyrinä. Toiset väheksyvät omia kykyjään kuvitellen olevansa näin nöyrempiä. Ihminen voi esittää tavattoman nöyrää, mutta se on eri asia kuin todellinen nöyryys.

Nöyryys Jumalan edessä
Raamattu kertoo, kuinka Manasse nöyrtyi syvästi isiensä Jumalan edessä. Se nöyryys, josta Raamattu puhuu, liittyy meidän suhteeseemme Jumalaan. Kun olet nöyrä Jumalan edessä, olet myös nöyrä ihmisten edessä. Kun haluat olla nöyrä Jumalan palvelija, unohda kaikki muut. Keskittäydy elämään nöyrästi vain Jumalasi edessä.
Me olemme kaikki luonnostamme ylpeitä. Olemme kaikki samasta puusta veistettyjä. Ylpeys on yhteinen ongelmamme. Toinen ei ole parempi toista. Luonnollinen ihminen on itsessään mätä. Siksi Paavali toteaakin itsestään: ”Minussa, se on minun lihassani, ei asu mitään hyvää.”
Olennaista onkin se, miten me tätä ylpeyttämme käsittelemme. Miten se saa meidän elämäämme hallita. Raamattu sanoo Manassesta: ”Hän nöyrtyi syvästi isiensä Jumalan edessä.” Raamattu osoittaa, että ihminen voi itse nöyrtyä tai olla nöyrtymättä.

Me kohtaamme kerran oman ylpeytemme

Tiedätkö, että jos emme itse ristiinnaulitse omaa ylpeyttämme, se tulee kerran meitä vastaan ja ristiinnaulitsee meidät!
Eräs nuori mies oli hyvin palava Herran palvelija. Mutta vähitellen maailma ja sen syntinen elämä houkuttelivat hänet pois nöyrästä vaelluksestaan Jumalan edessä. Kymmeniä vuosia hän oli täysin eksyksissä vaeltaen maailmassa omien himojensa mukaan. Ollessaan jo keski-ikäinen hän kohtasi Ruotsissa naisen, joka kiitti häntä vuosikymmeniä aikaisemmin saamastaan avusta. Mies oli Pyhän Hengen voimassa ollut tälle naiselle suureksi avuksi, ehkä jopa pelastukseksi. Nuo naisen sanat pysäyttivät tämän miehen. Hän muisti elävästi, miten hän oli kerran täynnä Pyhää Henkeä saanut olla palvelemassa Herraa. Nyt hän tajusi kulkeneensa kutsumuksensa ohi. Miten paljon Jumala olisikaan halunnut häntä käyttää, mutta ylpeydessään hän oli kulkenut omia teitään välittämättä Jumalan suunnitelmista.
Sinä iltana hänen oma ylpeytensä ristiinnaulitsi hänet. Sydämensä tuskassa hän katseli omaa ylpeätä menneisyyttään. Hän ei ollut nöyrtynyt, kuten Manasse isiensä Jumalan edessä. Ehkä ihmiset olivat pitäneet häntä nöyränä ja jalona miehenä. Ehkä hän itsekin oli niin joskus kuvitellut. Mutta nyt hän tajusi, että ainoa mikä merkitsi jotain, oli nöyryys Jumalan edessä.
Sinä iltana hän nöyrtyi ja sai syntinsä anteeksi. Useiden päivien taistelun jälkeen hän vapautui syntikahleistaan. Hänestä tuli innokas Herran palvelija. Hän osallistui työhömme koko sydämestään. Hän halusi omistaa lopun elämänsä Jumalan palvelemiseen. Muutaman vuoden kuluttua hänet löydettiin työpöytänsä äärestä kuolleena. Hän pääsi perille sinne, missä ei ole enää kyyneleitä eikä kipua.

Nöyryys on kuuliaisuutta
Nöyryys on kuuliaisuutta Jumalaa kohtaan. Ensimmäinen askel on nöyrtyä Jeesuksen ristin äärellä ja vastaanottaa Hänet pelastajanaan. Silloin sinä astut ratkaisevat askeleen nöyryyden tiellä. Silloin tunnustat nöyrästi, että olet syntinen ja kadotettu ilman Jeesusta ja nöyrryt oikeaan osaan Jumalan edessä ja oikeaan suhteeseen Häneen.
Kun nostat Jumalan sanan suureen arvoon elämässäsi ja kaikessa haluat elää sen mukaan, tuo sana kasvattaa sinusta nöyrän Jumalan miehen ja naisen. Nöyryys on ennen kaikkea kuuliaisuutta kaikessa Jumalan tahdolle. Mikään muu nöyryys, vaikka ihmiset sitä arvostaisivatkin, ei ole mitään tämän nöyryyden rinnalla. Siksi keskittäydy elämään ennen kaikkea nöyrästi Jumalan edessä.



16.9.2018.
Shalom!
Tänään aamusta, näin unta, jossa touhuilin kotona. Olin laittanut petivaatteita tuulettumaan ulkona olevalle sohvalle. Kun menin katsomaan niitä, näin sohvalla nukkumassa miehen. Kävin sanomassa sisällä olevalle ystävälleni:
-"tule sinäkin katsomaan .. näenkö oikein?"
Hän tuli ja näki saman, mutta nyt siellä näkyi 3 ihmistä. Yksi vaalea ihoinen mies ja 2 tummaa, mies ja nainen. Siinä he nukkuivat samalla sohvalla. Päätin että nukkukoot nyt, kun jo siihen olivat kerinneet mennä. Kun sitten heräsivät, mietin hetken, pitäisikö minun tarjota heille syotävää ja lopulta sitä heiltä kysyin:
-" Onko teidän nälkä ... ei minulla kummoista ole tarjota, mutta jotain voisin katsoa."
He kertoivat ettei olleet syöneet pitkään aikaan ja minä lähdin laittamaan heille syötävää, siitä vähäisestä, mitä minulla oli. Mieheni tuli vierelleni kysyvä ilme kasvoillaan:
-" Ei millään pahalla, mutta oletko ajatellut ..."
Vastasin hänelle heti ennen kuin sai edes sanottua sanottavaansa loppuun:
- "Olen miettinyt ja ajattelin heti toisin päin, että mitä jos nuo lepoa ja ruokaa tarvitsevat olisimme me, itse .."
Mieheni hiljeni ja minä jatkoin syötävän laittamista ... siihen uni loppui.

Kuva

Mietin tuota ja näin siinä Sanoman, josta Herra on puhunut kauttani niin monasti ja siitä Hän haluaa muistuttaa tänäänkin meitä:

31. Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
32. Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
33. Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.
34. Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
35. Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
36. minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
37. Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
38. Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
39. Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
40. Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle'.
41. Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
42. Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
43. minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
44. Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
45. Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle'.
46. Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."

Siunaten teitä
sinetti






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.