tiistai 6. helmikuuta 2018

MINÄHÄN USKON!


 
 MINÄHÄN USKON!


22.9.2011. Katsoin tv7:ltä, kaksi Polvijärven Pastori ohjelmaa,
ohjelma oli kaksiosainen. Ohjelmat käsittelivät kastetta ja olivat todella hyvät. 
Toisessa osassa Veijo kertoi todella hätkähdyttävän tiedon lapsikasteen alkuperästä. Se on saanut alkunsa katolilaiselta kirkolta. Kirkko poisti uskonkasteen. 
Se lopetettiin lailla, kuoleman tuomion uhalla. Jotkut kuolivatkin tämän takia. Tilalle tuli lapsikaste, joka ei löydy raamatun sanasta. Uskonkaste taas on sanassa.
 Jeesus kyllä siunasi lapset, muttei koskaan kastanut, koska näiden ymmärrys ei vielä riittänyt ymmärtämään kasteen merkitystä. Eikä pienellä vauvalla ole vielä omaatuntoa, vaan he ovat taivaskelpoisia heti ja heillä on Jumalan armo. Uskonkaste oli aikuisille jotka ymmärsivät, mitä tekivät. He omasta tahdostaan ja uskossaan halusivat tämän.
 Luther yritti aluksi taistella tätä lapsikastetta vastaan mutta joutui lopulta taipumaan ja niin meilläkin on tänä päivänä lapsikaste. Olin järkyttynyt tästä tiedosta. Missä valheessa ja vääryydessä olemmekaan joutuneet elämään, eikä tästä varmasti nykyäänkään moni ole tietoinen.
Luther sanoi:
- "Olen saanut vanhurskausopin Jumalalta, mutta kasteopin Paavilta.”
Itse löysin totuuden kasteesta, ennen tätä tietoa, kuitenkin Raamatun sanasta. Olin tästä onnellinen, että olin noudattanut Jeesuksen kutsua uskonkasteelle, enkä antanut minkään vaikuttaa vaan suoritin sen epäilemättä loppuun, ja miksi en:
- “MINÄHÄN USKON! “
Tuntuu pahalta tietää että teologisessa koulutuksessa on paljon täysin ateistisia ihmisiä.
- Kuinka he voivat opettaa seurakunnassa Jumalan sanaa, kun eivät itsekkään usko siihen?
- Eikö teologisen opin saanut täytyisi ehdottomasti olla uskova, uskoa siihen mitä opettaa?
- Että hänellä olisi Pyhä Henki sisällään?
Uskonkasteessa saamme pelastuksen, meidän vanha ihminen hukutetaan synteineen, eikä niitä enää muisteta. Olemme uudestisyntyneitä. Tämä täytyy tapahtua uskossa ja tämä
uskonkaste on todella vahva kaste, onhan se Sanassa.

19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailmanloppuun asti.” Matt. 28:19-20.

 16. Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Mark.16.

Kerroin miehelleni ja pojalleni tästä uudesta tiedostani uskonkasteesta, millaisessa valheessa ja vääryydessä olemme tässäkin asiassa joutuneet olemaan. Molemmille kerroin eriaikana, kahden kesken. Molempien vastaus oli melko sama:
- "Entä sitten? Onhan tässä eletty hyvin ilman sitä tähänkin asti.
Onko väliä missä sen kasteen saa?"
Suutahdin ja sanoin:
- "Kyllä on väliä!"
 Uskonkaste saadaan aikuis- iässä, silloin kun ihminen jo itse ymmärtää, mitä tekee. Se tehdään omasta tahdosta ja uskosta Jeesukseen. Ne jotka ei usko ei tarvitse edes tätä kastetta.
Minua harmitti, molempien katse näytti siltä, ettei vähempää voi kiinnostaa. Tuli mieleeni Jeesuksen sanat ristillä:
- "Isä, anna heille anteeksi, he eivät tiedä mitä tekevät…"
Ihmisillä ei todellakaan ole ymmärrystä todellisesta uskosta. Olen kulkeutunut pitkälle uskon tiellä ja koen olevani yksin sillä tiellä, näin maallisesti ajateltuna.
 Minä elän aivan eri maailmaa kuin läheiseni, me emme puhu enää samaa kieltä, kun puhutaan uskosta. Minulla on tunteeni ja kokemukseni joita heillä taas ei ole. Joskus tunnen syvästi etten kuulu enää tähän maailmaan ja moni muukin uskova on sanonut samaa. 
Usko on eri asia kuin uskonto. Uskonto on kirja tietoa ja erilaisia rituaaleja kun taas usko pohjautuu sydämen tunteille.

- Ja he loukkaantuivat häneen. Mutta Jeesus sanoi heille:
Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja kodissaan” Matt. 13:57

Tämän olen itsekin saanut elämäni varrella katkerasti todeta.

- Ja te joudutte kaikkien vihattavaksi minun nimeni tähden, mutta joka vahvana pysyy loppuun asti, se pelastuu. Matt. 10:22

Yritin keksiä salanimeä tälle kirjoitukselleni, rukoilin, mutten saanut vastausta, tai sitten en ymmärtänyt Herran vinkkiä. Sitten yks kaks muistin ystäväni pienen tyttären, joka on Jeesuksen todellinen ystävä. Pyysin että tämä tyttö juttelisi taas Jeesuksen kanssa ja kysyisi mikä voisi olla minun nimeni ns. kirjaan jos sitä koskaan missään julkaistaan. 
Sain vastauksen, että minun pitää olla Miranda, kun minulla on aivan kuin enkelinsilmät. Kiitin kauniista nimestä. Ajattelin että olin kuin palanut alkuun, kun itse olin pieni ja uskoin lapsen lailla. Jeesus ehkä halusikin käyttää tässä lapsenuskoa. 
Tämä tyttö on itsekin kuin pieni enkeli, niin kuin hänen sisarensakin. Siunausta heille niin kuin kaikille niille jotka ovat elämääni kuuluneet ja myös lukijoilleni.
Ajattelin että kokeillaan sitä Mirandaa ja sen seuraksi löysin Angelicus, joka on latinaa ja tarkoittaa, enkelimäinen. Minulle on moni muukin elämäni aikana sanonut että minulla on enkelin silmät, joten tehdään siitä nimeni, itse uskaltaisin olla oma itseni mutta muiden kirjoituksessani olevien tähden, en voi olla tunnistettavissa. En häpeä sitä että uskon Jeesukseen. 
Olen iloinen että saan kulkea Hänen rinnallaan.
Elämääni on mahtunut hienoja ja myös heikkoja hetkiä jotka ovat kasvattaneet minua elämässäni.
Näitä kirjoituksiani on varmaan vaikea ymmärtää sellaisen joka ei ole kasvanut vielä elämässään, kokemuksien ja iän kautta. Muutama vuosi sitten olisin itsekin hämmästynyt näitä ajatuksiani. Mutta olen kasvanut ja nämä ajatukset ei ole omaa aikaansaannostani, vaan ne on minulle tuolta ylhäältä annettu. Vannon kaiken rakastamani kautta, että mieleni on ollut avoin tätä kirjoittaessani.



Johan. ilm. 22.

13. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu.
14. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta
Syödä elämänpuusta ja he pääsisivät porteita sisälle
kaupunkiin.
15. Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja
Murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki jotka valhetta
rakastavat ja tekevät.
16. Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille
Seurakunnissa. Minä ole Daavidin juurivesa ja hänen
suvustansa.Se kirkas kointähti.
17. Ja Henki ja morsian sanovat: Tule!” Ja joka kuulee,
sanokoon: Tule!” Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo,
ottakoon elämän vettä lahjaksi.
18. Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat
kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on
paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut
tähän kirjaan;
19. ja jos joku otta pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista,
niin Jumala on ottava ois sen osan, mikä hänellä on
Elämänpuuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on
kirjoitettu.
20. Hän, joka näitä todistaa, sanoo:” Totisesti, minä tulen pian”.
Aamen, tule, Herra Jeesus!
21. Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen.











Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.