maanantai 13. helmikuuta 2023

JOKA MUITA VIRVOITTAA SE ITSE KOSTUU!



 Ollaan Cool, Jeesuksessa Kristuksessa!

 

Tänään rukouksessa näin kuvan coolerista. Ihmettelin kyllä kuvaa että jos oli Herralta niin mitä tahtoi sillä sanoa? Täytyy pitää tunteet viileinä ? 🥶 Tuo gooleri oli kristalli cooleri. Kristalli on kyllä kaunista, mutta ei voita Jumalan Sanan kirkkautta ja puhtautta.

 Mitä Ilm. 3:15–17:ssa tarkoitetaan kuumalla ja kylmällä? Haaleahan on niiden sekoitus. Onko kyseessä lain ja armon sekoitus vai mikä? Ja miten kylmäkin on parempi kuin haalea?

Vastaus

Kyseessä on Ilmestyskirjan kohta, jossa on Jeesuksen viesti Laodikean seurakunnalle: ”Laodikean seurakunnan enkelille kirjoita: ´Näin sanoo Aamen, uskollinen ja luotettava todistaja, Jumalan luomakunnan alku: Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä kuuma. Kunpa olisitkin joko kylmä tai kuuma! Mutta sinä olet haalea, et kuuma etkä kylmä, ja siksi minä oksennan sinut suustani. Sinä kerskut, että olet rikas, entistäkin varakkaampi, etkä tarvitse enää mitään. Et tajua, mikä todella olet: surkea ja säälittävä, köyhä, sokea ja alaston.´” Ilm. 3:14-17

Todennäköisin tulkinta avautuu suoraan tekstistä ja tilanteesta, jota teksti kuvaa. Laodikean kaupunki sijaitsi aikanaan paikassa, jonka naapurustossa oli kuumia lähteitä.

Laodikea oli rikas kaupunki, merkittävä kaupan ja rahaliikenteen keskus. Se oli niin rikas, että siitä oli tullut itseriittoinen ja ylpeä. Laodikean kaupungissa ei kuitenkaan ollut kuumia lähteitä, mineraalilähteiden vesi johdettiin sinne kilometrien päästä. Laodikeaan tullessaan erittäin mineraalipitoinen vesi oli enää haaleaa. Kuumana se olisi ollut mainiota kylpyvettä. Kylmänä sitä olisi pystynyt ainakin jollain tavoin juomaan. Mutta haaleana mineraalipitoinen vesi on hyödytöntä. Jos sitä yrittää juoda, seurauksena on lähinnä oksennusreaktio.

Laodikea kuvaa hyödytöntä ja itseriittoista seurakuntaa, joka on sulkenut Jeesuksen ulkopuolelleen (jae 20). Itseriittoisuuden tila on vaarallisin tila seurakunnalle. Se elää näennäiselämää eikä ole enää Jumalan käytössä.

Jeesuksen viesti on vahva varoitus itseriittoisuudesta. Itseriittoinen seurakunta / kristitty kuvittelee, että ei tarvitse Jumalan apua. Seurauksena on itsepetos ja hengellinen kuolema, lopulta Jeesus oksentaa suustaan ulos kuolleen seurakunnan (vrt. Kristuksen ruumiissa ei ole kuolleita jäseniä).

Kristillisyydessämme olennaisinta ei ole mahdollinen kuumuutemme tai kylmyytemme, vaan se että Kristus asuu sydämessämme.

Jumala on muovannut meistä astioita erilaisiin käyttöihin. Me voimme olla viilentäviä astioita niille jotka apua tarvitsevat. "Cool” merkitsee uskonnollisessa asiayhteydessä malttia ja kohtuutta. Jeesuksessa Kristuksessa saamme rauhan elämän myrskyihin.

– Ihminen on luonnostaan hillitön ja Jumalan sanalla on taipumus viilentää, tehdä tyyneksi.

Jeesuksen opetulapset ilmaisivat kuitenkin viileää asennetta huonosti. He menettivät nopeasti malttinsa esimerkiksi silloin, kun Jeesus tyynnytti myrskyä.

– Raamatun perusteella saa käsityksen, että ainoa kristitty, joka on cool, on juutalainen Jeesus. 

Jumala voi armossaan antaa meille tässä maailman " paahteessa" viilentävä varjon. Tuota "paahdetta" on kaikki maailman kurjuus, sodat ja sairaudet ja jne.Tuo kurjuus on vain lisääntymään päin, joten meidän tulee olla yhä lähemmin ja alati Kristuksen kasvojen edessä Hän Sanallaan meitä rauhoittaa ja laittaa meidät siipiensä suojaan.

Mitä on Kristuksen rakkaus? Se on Kristus sinussa ja minussa, Pyhä henki meissä, sinussa ja minussa. Kristus on meidän kauttamme liikkeellä ihmisen hahmossa. Meidän antamaa, viilentävää virvoitusta kuumeiselle ja sairaalle, lääkitsemistä ja hoivaamista. Vesilasin ojentamista janoiselle lähimmäiselle. Kun kerran Jeesus on meissä,  niin mekin voimme ollä Jeesuksessa Kristuksessa cool, lähimmäisillemme ja itsellemme.

  

San 11:25 Hyväätekeväinen sielu tulee ravituksi ja joka muita virvoittaa se itse kostuu! 

Jos minä otan toiset huomioon,Jumala ottaa minut huomioon. ja tavalla tai toisella hän palkitsee minut. Jos minä huomioin köyhää Herra huomioi minut. Jos minä pidän huolta lapsista Herra kohtelee minua lapsenaan. Jos minä ruokin hänen laumaansa hän ruokkii minua. Jos minä kastelen hänen puutarhaansa hän tekee sielustani kastellun puutarhan. Tämä on Herran oma lupaus olkoon minun osani ehtojen täyttäminen ja täyttymyksen odottaminen. Voin huolehtia itsestäni sairaalloisuuteen asti voin eritellä tunteitani kunnes en tunne enää mitään ja voin valittaa heikkouttani kunnes olen liian heikko valittaakseni. Minun olisi hyödyllisempää tulla epäitsekkääksi ja rakkaudesta Herraani Jeesukseen alkaa huolehtia ympärilläni olevista sieluista. Vesi säiliöstäni alkaa laskea eikä uutta sadetta tule sitä täyttäämään mitä minä teksisin. Minä vedän tulpan pois ja annan veden josta kastelemaan säiliön ympärillä kuihtuvat kasvit. Mitä näenkään? Astiani näyttää täyttyvän vuotaessaan. Salainen lähde on puhjennut. veden seisoessa lähde on suljettu mutta kun vesivarastoni alkaa virrata kastelemaan toisia Herra huolehtii minusta. Halleluja!

PSALMIT 91

1. Joka Korkeimman suojassa istuu ja Kaikkivaltiaan varjossa yöpyy,

2. se sanoo: "Herra on minun turvani ja linnani, hän on minun Jumalani, johon minä turvaan".
3. Sillä hän päästää sinut linnustajan paulasta, turmiollisesta rutosta.
4. Sulillansa hän sinua suojaa, ja sinä saat turvan hänen siipiensä alla; hänen uskollisuutensa on kilpi ja suojus.
5. Et sinä pelkää yön kauhuja, et päivällä lentävää nuolta,
6. et ruttoa, joka pimeässä kulkee, et kulkutautia, joka päiväsydännä häviötä tekee.
7. Vaikka tuhat kaatuisi sinun sivultasi, kymmenen tuhatta oikealta puoleltasi, ei se sinuun satu.
8. Sinun silmäsi saavat vain katsella ja nähdä, kuinka jumalattomille kostetaan. -
9. Sillä: "Sinä, Herra, olet minun turvani". - Korkeimman olet sinä ottanut suojaksesi.
10. Ei kohtaa sinua onnettomuus, eikä vitsaus lähesty sinun majaasi.
11. Sillä hän antaa enkeleilleen sinusta käskyn varjella sinua kaikilla teilläsi.
12. He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi.
13. Sinä kuljet leijonan ja kyykäärmeen ylitse, sinä tallaat nuorta jalopeuraa ja lohikäärmettä. -
14. "Koska hän riippuu minussa kiinni, niin minä hänet pelastan; minä suojelen hänet, koska hän tuntee minun nimeni.
15. Hän huutaa minua avuksensa, ja minä vastaan hänelle, minä olen hänen tykönänsä, kun hänellä on ahdistus, minä vapahdan hänet ja saatan hänet kunniaan.
16. Minä ravitsen hänet pitkällä iällä ja suon hänen nähdä antamani pelastuksen." 

Amen. 

 

1 kommentti:

  1. Joonaan jälkeen ennen tuomiopäivää nousee vielä yksi profeetta merkiksi, joka on saavuttanut arvollisen aseman ja tehtäväänsä voideltu ylipappi, joka rakennuttaa viimeisen temppelin Hes. 40:... mainitun temppelin.

    Matt.12:
    38 Silloin muutamat kirjanoppineista ja fariseuksista vastasivat hänelle sanoen: "Opettaja, me tahdomme nähdä sinulta merkin".
    39 Mutta hän vastasi heille ja sanoi: "Tämä paha ja avionrikkoja sukupolvi tavoittelee merkkiä, mutta sille ei anneta muuta merkkiä kuin profeetta Joonaan merkki.
    40 Sillä niinkuin Joonas oli meripedon v a t s a s s a kolme päivää ja kolme yötä, niin on myös Ihmisen Poika oleva m a a n p o v e s s a kolme päivää ja kolme yötä.
    41 Niiniven miehet nousevat tuomiolle yhdessä tämän sukupolven kanssa ja tulevat sille tuomioksi;
    sillä he tekivät parannuksen Joonaan saarnan vaikutuksesta,
    ja
    katso, tässä on e n e m p i kuin Joonas.

    Joona 1:
    17 Mutta Herra toimitti suuren kalan nielaisemaan Joonan. Ja Joona oli kalan sisässä kolme päivää ja kolme yötä.

    Joona 2:
    1 Ja Joona rukoili Herraa, Jumalaansa, kalan sisässä
    2 ja sanoi: "Minä huusin ahdistuksessani Herraa, ja hän vastasi minulle. Tuonelan kohdussa minä huusin apua, ja sinä kuulit minun ääneni.
    3 Sinä syöksit minut syvyyteen, merten sydämeen, ja virta ympäröitsi minut, kaikki sinun kuohusi ja aaltosi vyöryivät minun ylitseni.
    4)Minä ajattelin: Olen karkoitettu pois sinun silmiesi edestä. Kuitenkin minä saan vielä katsella sinun pyhää temppeliäsi.
    5 Vedet piirittivät minut aina sieluun asti, syvyys ympäröitsi minut, kaisla kietoutui päähäni.
    6 Minä vajosin alas vuorten perustuksiin asti, maan salvat sulkeutuivat minun ylitseni iankaikkisesti. Mutta sinä nostit minun henkeni ylös haudasta, Herra, minun Jumalani.
    7 Kun sieluni nääntyi minussa, minä muistin Herraa, ja minun rukoukseni tuli sinun tykösi, sinun pyhään temppeliisi.
    8 Ne, jotka kunnioittavat vääriä jumalia, hylkäävät armonantajansa.
    9 Mutta minä tahdon uhrata sinulle kiitoksen kaikuessa. Mitä olen luvannut, sen minä täytän. Herrassa on pelastus."

    10 Sitten Herra käski kalaa, ja se o k s e n si Joonan kuivalle maalle.

    VastaaPoista