sunnuntai 14. maaliskuuta 2021

MINUN ON HOPEA, JA MINUN ON KULTA

 

 


 Rauhaa ...

 Eilen kun rukoiltiin kokouksessa, sain kokea myös tuota rauhaa ja Pyhän Hengen läsnäoloa. Näin ihanan kuvan siinä rukoillessa, siinä oli vaskooli jolla huuhdotaan kultaa ja näin kädet jotka kaatoi toisella astialla vaskoolin päälle kulta hippuja.. aina lisää ..ja lisää.
Herra turvaa varallisuutemme, saamme Hänen huolenpitonsa tarpeiden mukaan.

 

 KULTA

Jumalallinen puhtaus

Kulta sellaisenaan on kallisarvoinen jalo metalli, joka ei ruostu. Kuninkaitten Kuninkaalle tuotiin kuninkaallisuuden vertauskuvaksi ajateltua aarretta, kultaa. Raamatussa kultaa käytetään myös jumalallisen vertauskuvana. Erämaan pyhäkköteltassa kaikki esineet olivat kullasta joko kokonaan tai niin että akaasiapuu oli päällystetty kullalla. Huoneen seinät ”Pyhässä” ja ”Kaikkein Pyhimmässä ” olivat myös kultaiset. Kun puu oli päällystetty kullalla, se oli vertauskuvaa Kristuksen kahdenlaisesta luonnosta, jumalallisesta ja inhimillisestä, jotka Hänessä yhdistyivät harmonisesti. Taivasta, Jumalan asuinsijaa, kuvataan usein Kultakaupungiksi.

 Kullasta löytyi 19 jaetta Raamattu 1933/38 tekstistä.

1. Moos. 2:12 

ja sen maan kulta on hyvää. Siellä on myös bedellion-pihkaa ja onyks-kiveä.

4. Moos. 31:22 

Vain kulta, hopea, vaski, rauta, tina ja lyijy,

Joos. 6:19 

Ja kaikki hopea ja kulta sekä vaski-ja rautakalut olkoot pyhitetyt Herralle; ne joutukoot Herran aartehistoon."

2. Aik. 3:6 

Ja hän koristi huoneen kalliilla kivillä. Ja kulta oli Parvaimin kultaa.

Esra 8:27 

kaksikymmentä kultapikaria, arvoltaan tuhat dareikkia, sekä kaksi hienoa, kullankiiltävää vaskiastiaa, kallisarvoista kuin kulta.

Esra 8:28 

Ja minä sanoin heille: "Te olette pyhitetyt Herralle, ja kalut ovat pyhitetyt; ja hopea ja kulta on vapaaehtoinen lahja Herralle, teidän isienne Jumalalle.

Esra 8:33 

Mutta neljäntenä päivänä punnittiin hopea ja kulta ja kalut meidän Jumalamme temppelissä pappi Meremotille, Uurian pojalle, käteen; ja hänen kanssaan oli Eleasar, Piinehaan poika, ja heidän kanssansa leeviläiset Joosabad, Jeesuan poika, ja Nooadja, Binnuin poika.

Job 28:16 

Ei korvaa sitä Oofirin kulta, ei kallis onyks-kivi eikä safiiri.

Job 28:17 

Ei vedä sille vertoja kulta eikä lasi, eivät riitä sen vaihtohinnaksi aitokultaiset kalut.

Job 28:19 

Ei vedä sille vertoja Etiopian topaasi, ei korvaa sitä puhdas kulta.

Sananl. 8:19 

Minun hedelmäni on parempi kuin kulta, kuin puhtain kulta, minun antamani voitto valituinta hopeata parempi.

Jes. 13:12 

Minä teen kuolevaiset harvinaisemmiksi kuin puhdas kulta, ihmiset harvinaisemmiksi kuin Oofirin kulta.

Valit. 4:1 

Kuinka onkaan kulta tummunut, muuttunut hyvä kulta; kuinka ovat pyhät kivet viskeltyinä kaikkien katujen kulmiin!

Dan. 2:35 

Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta kivestä, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.

Hagg. 2:8 

Minun on hopea, ja minun on kulta, sanoo Herra Sebaot.

Sak. 6:11 

ja ota vastaan hopea ja kulta, tee kruunu ja pane se ylimmäisen papin Joosuan, Joosadakin pojan, päähän

Sak. 13:9 

Ja sen kolmannen osan minä vien tuleen; minä sulatan heidät, niinkuin hopea sulatetaan, ja koettelen heitä, niinkuin kulta koetellaan. He huutavat avuksi minun nimeäni, ja minä vastaan heille. Minä sanon: "Se on minun kansani", ja se sanoo: "Herra, minun Jumalani".

Ap. t. 17:29 

Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

1. Piet. 1:7 

että teidän uskonne kestäväisyys koetuksissa havaittaisiin paljoa kallisarvoisemmaksi kuin katoava kulta, joka kuitenkin tulessa koetellaan, ja koituisi kiitokseksi, ylistykseksi ja kunniaksi Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä. 
 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.