torstai 29. marraskuuta 2018

ARMO = NUMERO 5








Eilen, 28.11. tapahtui taas Herralta ylläri mitä rukoilen aina kun lähden keskiviikkona liikenteeseen ja työhön. Tämä oli nyt erilainen mutta yllätykseksi sen koen.
 Ystäväni tuli hakemaan minua työn jälkeen. Menimme kauppaan ja kassalla maksaessa, otin käteeni valmiiksi 5 e setelin ja ajatelin että annan sitten tarvittaessa kolikoista lisää. Mutta ostos oli tasan 5 e. Eräs mieskin sanoi siinä vierellä että tuo oli kyllä harvinaista.
 Sitten kävimme vielä eräällä kirpputorilla. Löysin lasten Raamatun 2 e. Ystäväni katseli eräitä verhoja jotka oliva 3 e. Mutta päätti että ostaa ne myöhemmin jos vielä ovat siellä ..nyt oli rahat vähissä.
 Minä lupasin ostaa ne hänelle, sillä ei ollut lainkaan varmaa että niitä enää seuraavalla kerralla siellä olisi. Ostin ne hänelle lahjaksi. No.. muuta en sitten löytänyt.
 Kassalla sitten taas huomasin että hei .. ostos tekee taas tasan 5 e. Sanoin ystävälleni, että nyt ymmärrän ..tuo luku 5 on hyvä numero.

Autolla sitten innoissani selitin tuon numeron olevan armon numero. Ystäväni esteli ettei minun olisi tarvinnut ostaa noita verhoja mutta sen enempää ajattelematta halusin ne hänelle ostaa ja kotona sitten huomasin että niin oli tarkoitus ja siitä kertoi tuo ostoksen loppu summa, 5e. Näin Herra yllätti minut eilen ...Hänen armostaan saan olla kiitollinen. Kiitos Jeesus!



VIISI (5), hepr. חמשה (chamissa, mask.) ja חמש

(chamesh, fem.), on ensimmäisen parillisen ja parittoman
luvun summa (2+3).

Raamatussa se on usein jonkinlaisessa yhteydessä
kymmeneen, ja siksi sitä luonnehditaan keskeneräisen,
epätäydellisen ja riittämättömyyden symbooliksi. Viiden
yhteydessä korostetaan epätäydellisyyttä, vajavuutta,
heikkoutta ja mitättömyyttä (Jes 30:17; 2Kun 7:13;
1Sam 21:3; 1Kor 14:19; Matt 14:17s).

Luku esiintyy etenkin ilmestysmajan esikartanossa
(2Moos 26:3,26,37; 27:1,18), samoin kuin Salomonkin
temppelissä (1Kun 7:3,49; 2Aik 6:13). Viimeksi mainitun
päärakennuksessa hallitsee luku kymmenen,
kylkirakennuksessa taas luku viisi (1Kun 6).

Messiaaseen lyötiin ristillä viisi haavaa. Messiaan
viisi salaisuutta: ihmiseksitulonsa (inkarnaatio),
kärsimyksensä (passio), ylösnousemuksensa,
taivaaseenastumisensa ja toinen tulemisensa.
Messiaalta uskova oppii viisi oikean elämäntavan
ohjenuoraa: ikävän Jumalan puoleen, uskon, toivon,
nöyryyden ja rakkauden.

Kymmenestä neitsyestä viisi oli viisasta ja viisi tyhmää
(Matt 25:1-13). Israelin historiassa viidenlaisia johtajia:
patriarkat, tuomarit, kuninkaat, profeetat ja papit.
Daavidin aseistukseen Goljatia vastaan lähtiessä kuului
lingon lisäksi viisi sileätä kiveä. 5000 miestä Jeshua
ruokki viidellä leivällä ja kahdella kalalla (Joh 6:1-10).
Viisi talenttia saanut hoiti tehtävänsä kiitettävimmin
(Matt 25:14-30).

Numeroa viisi juutalaiset pitävät armon numerona.
Aakkosissa sitä vastaa kirjain ה he. Kirjain on myös
Jumalan nimessä ja siksi se on pyhä. Samasta
sanajuuresta חמש (chamesh) viisi on muodostettu
sana תחמשת (tachmoshet) sotilaan taisteluvarustus.
Armo on uskovan paras taisteluvarustus. Jumalan
armon taisteluvarustuksiin kilpistyvät kaikki pahan
hyökkäykset.

Nooa mainitaan Raamatussa viidennen kerran kohdassa
1Moos 6:8:ssa: "Mutta Nooa sai armon Herran silmien
edessä". Ruut mainitaan viidennen kerran kohdassa
Ruut 2:2:ssa: "Ja mooabilainen Ruut sanoi Noomille:
'Anna minun mennä pellolle poimimaan tähkiä jonkun
jäljessä, jonka silmien edessä saan armon'. Noomi
vastasi hänelle: 'Mene tyttäreni!'" Daavidin nimi
mainitaan viidennen kerran kohdassa 1Sam 16:22:ssa
"Ja Saul lähetti sanan Iisaille ja käski sanoa: 'Anna
Daavidin jäädä minua palvelemaan, sillä hän on saanut
armon minun silmieni edessä'."

Viisi esiintyy usein Joosefin historiassa (1Moos 43:34;
45:2,24). Toora (Mooseksen kirjat) käsittävät viisi kirjaa
ja Psalmit jaetaan viiteen osaan. Heprealaiset lukevat
viitenä suurena juhlana viittä pyhää kirjaa, ns. Megillot-
kirjoja (Laulujen Laulu eli Korkea Veisu, Ruutin kirja,
Valitusvirret, Saarnaaja ja Esterin kirja), jotka sisältyvät
samaan kirjakääröön.

Pyhä voiteluöljy sisälsi 5 eri ainetta: mirhaa, kanelia,
kalmotuokoa, kassiaa ja öljypuun öljyä (2Moos 30:23-25).

Luku 5 esiintyy Raamatussa 318 kertaa.
 http://www.kolumbus.fi/gematria/raamatun.htm

 

Roomalaiskirje:
5:1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,
5:2 jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo.
5:3 Eikä ainoastaan se, vaan meidän kerskauksenamme ovat myös ahdistukset, sillä me tiedämme, että ahdistus saa aikaan kärsivällisyyttä,
5:4 mutta kärsivällisyys koettelemuksen kestämistä, ja koettelemuksen kestäminen toivoa;
5:5 mutta toivo ei saata häpeään; sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu.
5:6 Sillä meidän vielä ollessamme heikot kuoli Kristus oikeaan aikaan jumalattomien edestä.
5:7 Tuskinpa kukaan käy kuolemaan jonkun vanhurskaan edestä; hyvän edestä joku mahdollisesti uskaltaa kuolla.
5:8 Mutta Jumala osoittaa rakkautensa meitä kohtaan siinä, että Kristus, kun me vielä olimme syntisiä, kuoli meidän edestämme.
5:9 Paljoa ennemmin me siis nyt, kun olemme vanhurskautetut hänen veressään, pelastumme hänen kauttansa vihasta.
5:10 Sillä jos me silloin, kun vielä olimme Jumalan vihollisia, tulimme sovitetuiksi hänen kanssaan hänen Poikansa kuoleman kautta, paljoa ennemmin me pelastumme hänen elämänsä kautta nyt, kun olemme sovitetut;
5:11 emmekä ainoastaan sovitetut, vaan vieläpä on Jumala meidän kerskauksemme meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, jonka kautta me nyt olemme sovituksen saaneet.
5:12 Sentähden, niinkuin yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan, ja synnin kautta kuolema, niin kuolema on tullut kaikkien ihmisten osaksi, koska kaikki ovat syntiä tehneet -
5:13 sillä jo ennen lakiakin oli synti maailmassa, mutta syntiä ei lueta, missä lakia ei ole;
5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.
5:15 Mutta armolahjan laita ei ole sama kuin lankeemuksen; sillä joskin yhden lankeemuksesta monet ovat kuolleet, niin paljoa enemmän on Jumalan armo ja lahja yhden ihmisen, Jeesuksen Kristuksen, armon kautta ylenpalttisesti tullut monien osaksi.
5:16 Eikä lahjan laita ole, niinkuin on sen, mikä tuli yhden synnintekijän kautta; sillä tuomio tuli yhdestä ihmisestä kadotukseksi, mutta armolahja tulee monesta rikkomuksesta vanhurskauttamiseksi.
5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta. -
5:18 Niinpä siis, samoin kuin yhden ihmisen lankeemus on koitunut kaikille ihmisille kadotukseksi, niin myös yhden ihmisen vanhurskauden teko koituu kaikille ihmisille elämän vanhurskauttamiseksi;
5:19 sillä niinkuin yhden ihmisen tottelemattomuuden kautta monet ovat joutuneet syntisiksi, niin myös yhden kuuliaisuuden kautta monet tulevat vanhurskaiksi.
5:20 Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,
5:21 että niinkuin synti on hallinnut kuolemassa, samoin armokin hallitsisi vanhurskauden kautta iankaikkiseksi elämäksi Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti