torstai 2. joulukuuta 2021

ÄLÄ MUISTA NUORUUTENI SYNTEJÄ



 Jumalan Rakkaus olkoon yllämme ...

 KR 1933/-38

Ps. 25:7 Älä muista minun nuoruuteni syntejä, älä minun rikoksiani; muista minua armosi mukaan, hyvyytesi tähden, Herra. 


Rinnakkaisviitteet (KR 1933/-38)

Job 13:26 koskapa määräät katkeruuden minun osakseni ja perinnökseni nuoruuteni pahat teot, 

Ps. 106:4 Muista minua, Herra, armolla, jota kansallesi osoitat, etsi minua avullasi, 

Jer. 31:19 Sillä käännyttyäni minä kadun, ja päästyäni ymmärrykseen minä lyön lanteeseeni. Minä häpeän, tunnen häpeätä, sillä minä kannan nuoruuteni pilkkaa.' 


Biblia (1776)

Ps. 25:7 Älä muista nuoruuteni syntejä ja ylitsekäymistäni; mutta muista minua sinun laupiutes jälkeen, sinun hyvyytes tähden, Herra!

 

Tänään, heräsin ja aloin rukoukseen, mutta kohta nukahdin hetkeksi uudelleen ja näin lyhen unen joka sopi tuohon saamaani päivän Sanaan.

Oli jokin seurakunta, jossa oli pitkän omainen huone, valkoisine seinineen. Sinne oli kokoontunut seurakuntaa pitämään kokousta. Kaikki uskovat olivat edessä ja huoneen keskellä. Itse olin aivan edessä. Huoneen perällä oli jonkinlainen iso vuode, jonka päällä oli valkoinen peitto. Tuon vuoteen oli ominut nuoriso, he olivat kaikki siellä vuoteella yhdessä kasassa. Seurasin heitä ja he olivat vihaisen näköisiä ja suunnittelivat jotain ilkeyksiä keskenään. Kohta eräs nais seurakuntalainen nousi, sanoakseen näille nuorille jotain, mutta yksi nuorista pomppasi myös ylös ja kaatoi tuon naisen. Nainen löi pahasti päänsä lattiaan. Samassa kaikki nuoret hyppäsivät juoksuun ja karkuun ja lähdimme heidän perään. Huusin siinä samalla:" Pitääkö soittaa poliisit ?"

Yksi tyttö, noista nuorista pysähtyi ja katsoi vihaisena minuun. Minä vastasin katseeseen kysymällä:" Uskotko sinä todella Jeesukseen?" Tytön katse muuttui pelästyneeksi ja hiljaa vastasi:" Uskon." Minä sanoin:" Uskot väärällä tavalla, sinussa on vihan henki, mutta Jeesus Kristus on Rakkaus eikä Hänessä ole vihaa, jos sinulla ei ole Rakkautta, ei sinun uskosi ole mitään. Jos et tätä usko mitä sanon niin saman löydät Raamatusta, joka on tosi."

Tyttö katsoi minua hyvin hiljaa, pelästyneenä. Siihen uni loppui. 

Nuo psalmin sanat olivat hyvin puhuttelevat; Älä muista nuoruuteni syntejä ja ylitsekäymistäni; mutta muista minua sinun laupiutes jälkeen, sinun hyvyytes tähden, Herra!

...  ja siksi halusin tämän jakaa, ehkä siellä on joku nuori joka kokee tämän omakseen, tai vain uskossa nuori, joka ei ole vielä kokenut Jumalan; Jeesuksen Kristuksen Rakkautta. Etsikää sitä, sillä ilman sitä emme ole mitään ..

Tähän loppuun vielä koko Psalmi 25, kokonaisuudessaan, siinä on hyvää Sanomaa:

 

PSALMIT 25

1. Daavidin virsi. Sinun tykösi, Herra, minä ylennän sieluni,

2. Jumalani, sinuun minä turvaan; älä salli minun joutua häpeään, älkööt viholliseni saako riemuita minusta.
3. Ei yksikään, joka sinua odottaa, joudu häpeään; häpeään joutuvat ne, jotka ovat syyttä uskottomat.
4. Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.
5. Johdata minua totuutesi tiellä ja opeta minua, sillä sinä olet minun pelastukseni Jumala. Sinua minä odotan kaiken päivää.
6. Muista laupeuttasi, Herra, ja armoasi, sillä ne ovat olleet hamasta iankaikkisuudesta.
7. Älä muista minun nuoruuteni syntejä, älä minun rikoksiani; muista minua armosi mukaan, hyvyytesi tähden, Herra.
8. Hyvä ja vakaa on Herra; sentähden hän neuvoo syntiset tielle.
9. Hän johdattaa nöyriä oikein, hän opettaa nöyrille tiensä.
10. Kaikki Herran polut ovat armo ja totuus niille, jotka pitävät hänen liittonsa ja todistuksensa.
11. Nimesi tähden, Herra, anna anteeksi minun syntivelkani, sillä se on suuri.
12. Kuka on se mies, joka Herraa pelkää - sen hän neuvoo tielle, joka hänen on valittava.
13. Hänen sielunsa saa nauttia hyvää, ja hänen jälkeläisensä perivät maan.
14. Herran neuvo on tunnettu niille, jotka häntä pelkäävät, ja hän ilmoittaa heille liittonsa.
15. Minun silmäni katsovat alati Herraan, sillä hän päästää minun jalkani verkosta.
16. Käänny minun puoleeni, armahda minua, sillä minä olen yksinäinen ja kurja.
17. Minun sydämeni pakahtuu tuskasta; päästä minut ahdistuksistani.
18. Katso minun kurjuuttani ja vaivaani, anna kaikki minun syntini anteeksi.
19. Katso minun vihollisiani, kuinka heitä on paljon, ja he vihaavat minua väkivaltaisella vihalla.
20. Varjele minun sieluni ja pelasta minut. Älä salli minun tulla häpeään, sillä sinuun minä turvaan.
21. Nuhteettomuus ja oikeamielisyys varjelkoon minua, sillä sinua minä odotan.
22. Jumala, vapahda Israel kaikista ahdistuksistansa. 

 

Amen. 

8 kommenttia:


  1. Mitä tarkoittaa vihan henki - onko hengen alueella vihaakin?

    Mitä on ja tarkoitetaan Pyhällä Hengelllä
    ja Pyhän Hengen yhteydellä?


    Miksi rakkauden kaksoiskäsky ei mainitse tätä hengen aluetta
    ja mikä on Jumalan asema ja vaatimus ihmiselle hengen alueella?

    Jos ei pelastuisi ja hukkuisi joka on toinen kuolema, silloin sielulle tulisi vahinko,
    mutta miten sielulle tuleva vahinko liittyy hengen alueeseen?


    "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"
    Jeesus vastasi:
    "Rakasta Herraa, Jumalaasi,
    koko sydämestäsi,
    koko sielustasi
    ja
    mielestäsi.
    Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.
    Toinen yhtä tärkeä on tämä:
    Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
    Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat.



    VastaaPoista
  2. Henkimaailma on todellinen, mutta kristittyjen ei tarvitse pelätä sitä (1. Joh. 4:4).
    Vihollinen voi antaa meille henkiä/ demoneita,jotka haluavat meille tuottaa pelkoa ja ahdistusta. Kaikkea negatiivista, mikä aiheuttaa meille huonoa hengen hedelmää, kuin myös vihaa... Galat.5.
    Noita henkiä voi sitoa, niin täällä maan päällä kuin taivaassa.

    VastaaPoista
  3. Joh. 4:23
    Mutta tulee aika ja on jo, jolloin totiset rukoilijat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä senkaltaisia rukoilijoita myös Isä tahtoo.

    Joh. 4:24
    Jumala on Henki; ja jotka häntä rukoilevat, niiden tulee rukoilla hengessä ja totuudessa."

    Joh. 14:17
    totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.

    Joh. 15:26
    Mutta kun Puolustaja tulee, jonka minä lähetän teille Isän tyköä, totuuden Henki, joka lähtee Isän tyköä, niin hän on todistava minusta.

    Joh. 16:13
    Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.


    Minusta tunnettaa että Pyhä Henki on elinvoima, jotaJumala ylläpitää ja tällä salatulla elinvoiman alueella on Jumalan alue, jolla vallitsee vain rakkaus eli siellä alueella ei olisi mm. vihaa.

    Kun Jumalan ilmoituksen tavoittaa on se Pyhän Hengen yhteys, jonka vain Jumala voi avata, jos ihminen on suoriutunut Jumalan tahdon mukaan.

    Tällöin viha on ja vaikuttaisi ihmisen mielen alueella, jolloin sen ollessa vastoin rakkautta - viha kertoo eksyneisyydestä ja jos muut ovat saaneet vihan tunteeseen niin silloin nämä muut osoittavat Jumalan tahdonvastaista toimintaa, jota ohjaa eksynyt mieli?

    VastaaPoista
  4. Jumala tuli Jeesuksessa lihaksi, koska hän halusi tehdä itsensä tunnetuksi meille. Joka on nähnyt Jeesuksen, on nähnyt Isän. Jeesus ilmoittaa Isän meille. Kun näemme Jeesuksen itkevän, näemme Jumalan itkevän, kun näemme Jeesuksen kärsivän, näemme Jumalan kärsivän. Kun Jeesus puhuu meille, Jumala itse puhuu meille. Jeesus on Jumala, ihmiseksi tulleena, meidän keskellämme.
    Tätä meidän on ilman uskoa mahdoton käsittää..

    VastaaPoista
  5. Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama (1 Kor 12:4-6).

    Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne (2 Kor 13:13).

    VastaaPoista
  6. Tämä sama näkyy meissä ihmisissä ja voimme ehkä helpommin ymmärtää sen itsemme kautta.
    Mitä tulee ihmiseen, hän on henki, sielu ja ruumis. Ihmisen ruumis on näkyvä osa ja salattu, sisäinen ja kuolematon sielumme on myös osa ihmistä. Ihmisen näkymätön sielu ja näkyvä ruumis muodostavat yhteyden. Jumala on luonut ihmisen sielulliseksi ruumiiksi ja siksi iankaikkisuudessa ihmisellä on uusi ruumis. Ihmisen kokonaisuuden tähden viimeisellä tuomiolla Jumala on kiinnostunut meidän ajallisen ruumiimme ja sielun töistämme.

    VastaaPoista
  7. Kun eksynyt eli Jumalan tahtoa elinaikanaan ymmärtämätön kohtaa toisen kuoleman eli se on vahinko sielulleen, tarkoittanee se, että salattu elinvoima lakkautuu eli hukkuu katumuksessa, kun totuus fyysisen kuoleman yhteydessä paljastetaan, jolloin sielun elinvoima "hukkuen" alkaa lakkautumaan?

    Pelastuva Jumalan tahtoa ymmärtävä taasen ei saa sielulleen vahinkoa eli koe hukkumista, joka on toinen kuolema, jolloin tällainen pelastuva elinvoima saa ihmisen fyysisesti kuoltua jatkaa, koska on toisten elinvoiman huomioonottava Jumalan tahdon mukaan ja saa arvon jatkaa?

    Ilmestyskirjan sinettien avaaja taasen on pelastuvan aseman saavuttanut, koska on arvollinen tehtävässään. Koska tehtävä on vaativa, johtuen Jumalan vaatimuksista asiassa, ei arvollista eli Jumalan lopunajan lopun suunnitelman täyttävää tahtonut löytyä?

    VastaaPoista
  8. Tässä hyvä linkki keskusteluun liittyen:
    https://aktiivikristinusko.fi/henki-sielu-ja-ruumis-totuus-pelastuksesta

    VastaaPoista