Postia!!!
Rakas Jumala, mitä nuo kirjeet/ viestit sisältävätkään, anna niiden olla minulle ja meille hyvää sanomaasi, olihan ne väriltään vanhurskauden valkoiset.
Amen. 🙏
Tuli tuossa eteeni, kun aloin tutkia noita 4 kirjettä jotka tänä aamuna näin.
Todella, Raamatun evankeliumin kirjat ovat kirjoittaneet: Matteus, Markus, Luukas ja Johannes. Heitä on se neljä kirjoittajaa ja 1 Evankeliumi. Olisiko voinut tarkoittaa tätä?
Paavalinkin arvioidaan kirjoittaneen kirjeitä Korinttolaisille 4 kpl.
Tämä teksti sai huomioni:
✉️ ✉️ ✉️ ✉️
Yksi evankeliumi – neljä evankelistaa
EVANKELIUMI JEESUKSESTA KRISTUKSESTA
Evankeliumi on hyvä sanoma Vapahtajasta Jeesuksesta Kristuksesta, joka sovittaa syntimme ristinkuolemallaan ja antaa uuden elämän ylösnousemuksensa kautta. Hänet Jumala on lähettänyt maailmaan juuri sinua ja minua varten. Evankeliumi on ilouutinen siitä, että Jumala rakastaa sinua, että Hän haluaa armahtaa sinut, pitää sinusta huolta, jakaa kanssasi ajallisen elämän ilot ja surut, sekä kerran tuoda sinut kotiin, kirkkauteen, ikuiseen ja täydelliseen elämään.
Vanhan testamentin valossa evankeliumi tarkoittaa Jumalan voiton julistamista, pelastuksen ajan alkamista ja Jumalan hallintavaltaa ylitse kaiken. Tämä näkyy erityisesti profeetta Jesajan julistuksessa.
Evankeliumi syvimmiltään ei ole vain uutinen tai tieto jostakin hyvästä asiasta vaan persoona, itse Jumala, jonka saamme kohdata Jeesuksessa Kristuksessa. Kysymyksessä on henkilökohtainen suhde ja liitto Jumalan kanssa, josta seuraa elämäämme lukuisia mittaamattoman hyviä asioita.
Näin on siis yksi evankeliumi, yksi Vapahtaja, josta meille kertovat Raamatun neljä evankeliumikirjaa – evankeliumi Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen mukaan. Ne ovat neljä toinen toistaan täydentävää näkökulmaa yhteen ja samaan asiaan – ei siis neljää eri evankeliumia, vaan yksi evankeliumi ja neljä evankelistaa. Viides evankelista olet sinä, joka omalla elämälläsi todistat Kristuksesta.
Neljä evankeliumikirjaa
- Matteus painottaa Jeesuksen kuninkuutta Vanhan testamentin valossa. Hän on luvattu ja odotettu Messias-kuningas. Matteus käyttää monia Vanhan testamentin kohtia ja niillä todistaa, että Jeesus on Messias. Tämä evankeliumikirja on suunnattu erityisesti juutalaisille ja juutalaistaustaisille kristityille. Evankeliumikirjan luonne on hyvin opetuksellinen, sillä siihen on kerätty paljon Jeesuksen opetuksia. Siksi kirja on hyvä myös kasteopetuksessa. Matteuksen evankeliumi sopii hyvin kaikille, jotka tuntevat Vanhaa testamenttia tai haluavat siihen tutustua. Matteus oli Jeesuksen opetuslapsi ja tapahtumien läheinen silminnäkijä.
- Markus kohdentaa evankeliumikirjansa roomalaisille, jotka eivät tunne juutalaisia kirjoituksia. Siksi kirjassa on varsin vähän viittauksia Vanhaan testamenttiin. Lisäksi siinä selitetään juutalaisia tapoja. Roomalaisia on pidetty tehokkaina ja käytännönläheisinä. Vain sillä on merkitystä, mikä toimii. Niinpä Markuksen kerronta on täynnä toimintaa. Sana ”heti” on lähes 50 kertaa. Jeesus Kristus on uuttera palvelija, joka on valmis uhraamaan henkensä. Ydinjakeena on: ”Sillä Ihmisen Poika ei tullut palveltavaksi vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monien edestä” (Mark 10:45). Jeesuksen uhrautuva toiminta on ihailtavaa roomalaistenkin silmissä. Kuitenkin ajatus palvelemisesta ja ristinkuolemasta on häpeällistä. Risti onkin pahennus. Se on haaste itsekkäille, syntisille ihmisille, ja samalla suunnaton mahdollisuus itse kokea Jeesuksen palvelevaa ja uhrautuvaa rakkautta. Markus kulki lähellä Jeesusta, vaikka ei ollut opetuslapsi. Markus sai lähimmät tiedot Pietarilta, jonka ystävä hän oli.
- Luukas esittelee Jeesuksen täydellisenä ihmisenä, Ihmisen Poikana. Kohteena ovat kreikkalaistaustaiset ihmiset. Kreikkalainen kulttuuri oli levittäytynyt lähes kaikkialle Rooman valtakuntaan. Latina oli hallinnon kieli. Luukkaan kerronnallinen tyyli on historiallinen ja kielellisesti rikas ja laadukas. Luukas on historioitsija, joka kuvaa tapahtumia hyvin tarkoin. Kielellinen rikkaus näkyy alkukielessä, kreikassa, mutta suomenkielisessä käännöksessä sitä ei enää huomaa. Luukkaan evankeliumikirjan mukaan Jeesus on Vapahtaja, joka on tullut etsimään sitä mikä on kadonnut: ”Sillä Ihmisen Poika tuli etsimään ja pelastamaan sen, mikä on kadonnut” (19:10). Luukas on tallettanut koskettavat Tuhlaajapoika-kertomuksen ja muita samankaltaisia esimerkkejä kadottamisesta ja löytämisestä. Luukkaan evankeliumi sopii lukijoille, jotka arvostavat korkeaa ihmisyyttä, mutta ovat kuitenkin kadottaneet elämänsä tarkoituksen. Lääkäri Luukas oli apostoli Paavalin matkakumppani.
- Johannes kuvaa Jeesuksen Jumalana, Jumalan Sanana ja Jumalan Karitsana. Jeesuksen syvin olemus on siinä, että hän on ihmiseksi tullut Jumala. Sellaisena hän on myös kärsivä jumal-ihminen, uhrikaritsa. Jo evankeliumikirjan alussa nämä ydinteemat tulevat esille hienona hymninä. Jeesuksen jumalallinen alkuperä oli myös kaikkein vaikein piirre juutalaisten hyväksyttäväksi. Siksi evankeliumikirjassa on paljon voimakasta vastakkain asettelua Jeesuksen ja juutalaisten välillä. Johanneksen käyttämä kerronnan tyyli ja kieli on samanaikaisesti yksinkertaista, mutta hyvin syvällistä. Evankeliumikirja on tarkoitettu pohdiskelijoille, mutta myös kaikille. Sen yksinkertaiset kuvat leivästä, vedestä, hyvästä paimenesta, valosta jne. nousevat kaikille tutuista elämän perustarpeista. Kuitenkin niihin kätkeytyy valtavan syvällinen sisältö. Johannes oli Jeesuksen läheisimpiä opetuslapsia.
Evankeliumikirjojen yhteinen juoni
Neljä evankeliumikirjaa noudattaa samanlaista rakennetta. Jeesus toimii pääosin Israelin pohjoisosissa, Galileassa. Hän kulkee kylästä kylään ja opettaa suuria kansanjoukkoja. Jeesuksen suosio kasvaa ja Jerusalemissa hänestä aletaan huolestua. Vuosittaiset matkat Jerusalemin temppeliin kärjistävät tilannetta. Jeesukseen liitetään hyvin maallisia messiaanisia odotuksia. Toivotaan, että hän olisi kuningas, joka ajaisi roomalaiset hallitsijat pois Israelista ja antaisi kansalle leipää ja sirkushuveja. Jeesuksen tehtävä ja sanoma on kuitenkin aivan toisenlainen. Hurskaat juutalaiset joutuvat huomaamaan syntisyytensä ja julkisyntiset saavat armon mahdollisuuden. Jeesus julistaa syntejä anteeksi ja tekee jumalallisia ihmetekoja. Kaikki tämä kääntää Jeesuksen suosion laskuun. Jerusalemin uskonnollinen johto, saddukeukset ja fariseukset saavat mahdollisuuden surmata Jeesuksen roomalaisten avulla.
Jeesus tietää, mikä on hänen varsinainen tehtävänsä. Hän keskittyy yhä enemmän opetuslapsiin ja suuntaa askeleensa kohti Jerusalemia kuollakseen ristillä ihmiskunnan syntien tähden. Vakuudeksi tästä Jeesus nousee kuolleista, antaa Pyhän Hengen ja perustaa kristillisen seurakunnan Jumalan pyhäksi pappiskansaksi Israelin tilalle, toistaiseksi. Pääsiäisviikon tapahtumat kuvataan laajasti evankeliumikirjoissa. Kaikki aiempi on vain tämän johdantoa ja valmistelua. Ristillä Jeesus sanoo: Se on täytetty! Jumalan iankaikkinen pelastussuunnitelma on täyttynyt ja ovi on avattu kaikille ihmisille Taivaallisen Isän syliin. Moni astuu tuosta ovesta sisälle, mutta liian moni sen hylkää.
Evankeliumi on ainutlaatuinen
Kirjallisuudessa evankeliumikirjat ovat ainutlaatuisia. Ne eivät ole tyypillisiä elämänkertoja. Niiden painopiste on pääsiäisviikon tapahtumissa. Jeesus Kristus on samalla täydellisen ainutlaatuinen henkilö. Hän on Luojamme, joka on tullut ihmiseksi Pojan persoonassa. Eikä vain tullut ihmiseksi vaan myös sovittanut syntimme ristillä ja noussut ylös kuolleista. Hän on muuttanut maailmanhistoriaa enemmän kuin kukaan toinen. Hänen mukaansa on ajanlaskumme ja hänellä on yli 2 300 000 000 seuraajaa. Kristillinen sanoma ja kirkko on uudistanut yksittäisiä ihmisiä ja yhteiskuntia herättäen lähimmäisen rakkauteen. Raamattu, Jumalan Sana on käännetty kaikille pääkielille ja usein sen myötä on syntynyt kirjakieli, kuten suomi. Kristillinen kirkko on aloittanut luku- ja kirjoitustaidon opettamisen, koululaitoksen, terveyden- ja sairaanhoidon, sosiaalisen työn ja kansainvälisen diakonian. Kristus on Jumalan avaama elämänlähde kuolemassa olevan maailman keskellä.
EVANKELIUMI https://youtu.be/Ft34EEGiP4g?si=FX325reGLHMu1iag
Amen 📖 📜 📃 🖋 ✝️
Kiitos että julkaiset näitä näkyjäsi.
VastaaPoistaTästä Jumalan lahjoittamasta armosta saa aina tuntea kiitollisuutta. Jumala saakoon varjella meitä kiittämättömyyden mielialasta. Kiitollinen ja uskova sydän yhtyy Jeesuksen lupaukseen: ”Minun ikeeni on hyvä kantaa ja kuormani on kevyt 🙏🥰
VastaaPoistaOlisiko näytetty muistutuksena näitä kirjeitä, joista tässä ensimmäinen löytämäni?
VastaaPoistaJer.29:
1 Nämä ovat sen k i r j e e n sanat, jonka profeetta Jeremia lähetti Jerusalemista pakkosiirtolaisten vanhimmille, mikä heitä vielä oli jäljellä, papeille ja profeetoille sekä kaikelle kansalle, jotka Nebukadnessar oli siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin,
2 sen jälkeen kuin kuningas Jekonja ja kuninkaan äiti, hoviherrat, Juudan ja Jerusalemin ruhtinaat sekä sepät ja lukkosepät olivat lähteneet Jerusalemista.
3 Hän lähetti k i r j e e n Elasan, Saafanin pojan, ja Gemarjan, Hilkian pojan, mukana, jotka Sidkia, Juudan kuningas, lähetti Nebukadnessarin, Baabelin kuninkaan, tykö Baabeliin; se kuului näin:
4 "Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala, kaikille pakkosiirtolaisille, jotka minä olen siirtänyt Jerusalemista pois Baabeliin:
5 Rakentakaa taloja ja asukaa niissä, istuttakaa puutarhoja ja syökää niiden hedelmiä.
6 Ottakaa itsellenne vaimoja ja siittäkää poikia ja tyttäriä; ottakaa pojillenne vaimoja ja naittakaa tyttärenne, että he synnyttäisivät poikia ja tyttäriä. Lisääntykää siellä älkääkä vähentykö.
7 Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.
8 Sillä näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Älkää antako profeettainne, joita on keskuudessanne, ja tietäjäinne pettää itseänne, älkääkä totelko unianne, joita te uneksutte.
9 Sillä valhetta he ennustavat teille minun nimessäni; minä en ole lähettänyt heitä, sanoo Herra.
10 Sillä näin sanoo Herra: Vasta kun ne seitsemänkymmentä Baabelin vuotta ovat täyttyneet, minä katson teidän puoleenne ja panen täytäntöön teitä kohtaan hyvän lupaukseni ja palautan teidät tähän paikkaan.
11 Sillä minä tunnen ajatukseni, jotka minulla on teitä kohtaan, sanoo Herra: rauhan eikä turmion ajatukset; minä annan teille tulevaisuuden ja toivon.
12 Silloin te huudatte minua avuksenne, tulette ja rukoilette minua, ja minä kuulen teitä.
13 Te etsitte minua ja löydätte minut, kun te etsitte minua kaikesta sydämestänne.
14 Ja niin minä annan teidän löytää itseni, sanoo Herra, ja minä käännän teidän kohtalonne ja kokoan teidät kaikista kansoista ja kaikista paikoista, joihin olen teidät karkoittanut, sanoo Herra, ja palautan teidät tähän paikkaan, josta minä siirsin teidät pois.
Kirje 2: (?)
VastaaPoistaJes.37:
1 Kun kuningas Hiskia sen kuuli, repäisi hän vaatteensa, pukeutui säkkiin ja meni Herran temppeliin.
2 Ja hän lähetti palatsin päällikön Eljakimin ja kirjuri Sebnan sekä pappein vanhimmat, säkkeihin puettuina, profeetta Jesajan, Aamoksen pojan, tykö.
3 Ja he sanoivat hänelle: "Näin sanoo Hiskia: 'Hädän, kurituksen ja häväistyksen päivä on tämä päivä, sillä l a p s e t ovat tulleet kohdun suulle saakka, mutta ei ole v o i m a a s y n n y t t ä ä.
(Ilm. 12:2)
4 Ehkä Herra, sinun Jumalasi, kuulee Rabsaken sanat, joilla hänen Herransa, Assurin kuningas, on lähettänyt hänet herjaamaan elävää Jumalaa, ja rankaisee häntä näistä sanoista, jotka Herra, sinun Jumalasi, on kuullut.
Niin kohota nyt rukous j ä ä n n ö k s e n puolesta, joka vielä on o l e m a s s a.'"
(Hes. 9:4)
5 Kun kuningas Hiskian palvelijat tulivat Jesajan tykö,
6 sanoi Jesaja heille: "Sanokaa näin herrallenne: 'Näin sanoo Herra: Älä pelkää niitä sanoja, jotka olet kuullut ja joilla Assurin kuninkaan poikaset ovat häväisseet minua.
7 Katso, minä annan häneen mennä sellaisen hengen, että hän kuultuaan sanoman palajaa omaan maahansa; ja minä annan hänen k a a t u a m i e k k a a n o m a s s a m a a s s a n s a.'"
(älytön lapsi)
8 Ja Rabsake kääntyi takaisin ja tapasi Assurin kuninkaan sotimassa Libnaa vastaan; sillä hän oli kuullut, että tämä oli lähtenyt Laakiista pois.
9 Mutta kun Sanherib kuuli Tirhakasta, Etiopian kuninkaasta, sanottavan: "Hän on lähtenyt liikkeelle sotiakseen sinua vastaan", niin hän sen kuultuaan lähetti sanansaattajat Hiskian tykö ja käski sanoa:
10 "Sanokaa näin Hiskialle, Juudan kuninkaalle: 'Älä anna Jumalasi, johon sinä luotat, pettää itseäsi äläkä ajattele: Jerusalem ei joudu Assurin kuninkaan käsiin.
11 Olethan kuullut, mitä Assurin kuninkaat ovat tehneet kaikille maille, kuinka he ovat vihkineet ne tuhon omiksi. Ja sinäkö pelastuisit!
12 Ovatko kansain jumalat pelastaneet niitä, jotka minun isäni ovat tuhonneet: Goosania, Harrania, Resefiä ja Telassarin edeniläisiä?
13 Missä on Hamatin kuningas ja Arpadin kuningas, Sefarvaimin kaupungin, Heenan ja Ivvan kuningas?'"
14 Kun Hiskia oli ottanut k i r j e e n s a n a n s a a t t a j i l t a ja lukenut sen, meni hän Herran temppeliin; ja Hiskia levitti sen Herran eteen.
15 Ja Hiskia rukoili Herraa ja sanoi:
16 "Herra Sebaot, Israelin Jumala, jonka valtaistuinta kerubit kannattavat, sinä yksin olet maan kaikkien valtakuntain Jumala; sinä olet tehnyt taivaan ja maan.
17 Herra, kallista korvasi ja kuule; Herra, avaa silmäsi ja katso. Kuule kaikki Sanheribin sanat, jotka hän lähetti herjatakseen elävää Jumalaa.
18 Se on totta, Herra, että Assurin kuninkaat ovat hävittäneet kaikki maat ja omankin maansa.
19 Ja he ovat heittäneet niiden jumalat tuleen; sillä ne eivät olleet jumalia, vaan ihmiskätten tekoa, puuta ja kiveä, ja sentähden he voivat hävittää ne.
20 Mutta pelasta nyt meidät, Herra, meidän Jumalamme, hänen käsistänsä, että kaikki maan valtakunnat tulisivat tietämään, että sinä, Herra, olet ainoa."
21 Niin Jesaja, Aamoksen poika, lähetti Hiskialle tämän sanan: "Näin sanoo Herra, Israelin Jumala: Koska sinä olet rukoillut minua avuksi Sanheribia, Assurin kuningasta, vastaan,
22 niin tämä on se sana, jonka Herra on puhunut hänestä:
Neitsyt, tytär Siion, halveksii ja pilkkaa sinua; tytär Jerusalem nyökyttää ilkkuen päätänsä sinun jälkeesi.
(Siksi tytär Siionin majaan lähetetään puhdistava tuli kun pasuna-3 soi...)
Kirje 2 jatkuu (?)
VastaaPoistaJes.37:
23 Ketä olet herjannut ja häväissyt, ja ketä vastaan olet korottanut äänesi? Korkealle olet kohottanut silmäsi Israelin Pyhää vastaan.
24 Palvelijaisi kautta sinä herjasit Herraa ja sanoit: 'Monilla vaunuillani minä nousin vuorten harjalle, Libanonin ääriin saakka; minä hakkasin maahan sen korkeat setrit, sen parhaat kypressit ja tunkeuduin sen etäisimmälle harjalle, sen rehevimpään metsään;
25 minä kaivoin kaivoja ja join kuiviin vedet, ja jalkapohjallani minä kuivasin kaikki Egyptin virrat'.
26 Etkö ole kuullut: kauan sitten minä olen tätä v a l m i s t a n u t, m u i n a i s u u d e s t a s a a k k a t ä t ä a i v o i t e l l u t !
Nyt minä olen sen toteuttanut, ja niin sinä sait hävittää varustetut kaupungit autioiksi kiviroukkioiksi,
27 ja niiden asukkaat olivat voimattomat, he kauhistuivat ja joutuivat häpeään; heidän kävi niinkuin kedon ruohon ja niinkuin vihannan heinän, niinkuin katolla kasvavain kortten ja niinkuin laihon ennen oljelle tulemistaan.
28 Istuitpa sinä tai lähdit tai tulit, minä sen tiedän, niinkuin senkin, että sinä raivoat minua vastaan.
29 Koska sinä minua vastaan raivoat ja koska sinun ylpeytesi on tullut minun korviini,
niin minä panen k o u k k u n i sinun nenääsi ja s u i t s e n i sinun suuhusi ja vien sinut takaisin samaa tietä, jota tulitkin.
(Huom. > Aam. 4:2)
30 Ja tämä on oleva sinulle merkkinä:
tänä vuonna syödään jälkikasvua
(heinäkuusta 2025 alkaen...)
ja
toisena vuonna kesanto-aaluvaa,
(heinäkuusta 2026 alkaen...)
mutta kolmantena vuonna te kylväkää ja leikatkaa, istuttakaa viinitarhoja ja syökää niiden hedelmää.
(heinäkuusta 2027 alkaen - heinäkuuhun 2028 asti tilanteessa jossa Ihmisen Pojan tulemus on arvioitu olevan kesäkuussa 2028)
31 Ja Juudan heimon pelastuneet, jotka ovat jäljelle jääneet, tekevät taas juurta alaspäin ja hedelmää ylöspäin.
32 Sillä Jerusalemista lähtee kasvamaan jäännös, pelastunut joukko Siionin vuorelta.
Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.
(Kiivaus eli ahdistuksen aika = Jumala sotii miekallaan pasunoiden 3-6 ajan)
33 Sentähden, näin sanoo Herra Assurin kuninkaasta: Hän ei tule tähän kaupunkiin eikä siihen nuolta ammu, ei tuo sitä vastaan kilpeä eikä luo sitä vastaan vallia.
34 Samaa tietä, jota hän tuli, hän palajaa, ja tähän kaupunkiin hän ei tule, sanoo Herra.
35 Sillä minä varjelen tämän kaupungin ja pelastan sen itseni tähden ja p a l v e l i j a n i Daavidin tähden."
(Jer. 23:5, Jer. 33:15, Sak. 3:8, Sak. 6:12)
36 Niin Herran enkeli lähti ja löi Assurin leirissä sata kahdeksankymmentä viisi tuhatta miestä, ja kun noustiin aamulla varhain, niin katso, he olivat kaikki kuolleina ruumiina.
37 Silloin Sanherib, Assurin kuningas, lähti liikkeelle ja meni pois; hän palasi maahansa ja jäi Niiniveen.
38 Mutta kun hän oli kerran rukoilemassa jumalansa Nisrokin temppelissä, surmasivat hänen poikansa Adrammelek ja Sareser hänet miekalla; sitten he pakenivat Araratin maahan. Ja hänen poikansa Eesarhaddon tuli kuninkaaksi hänen sijaansa.
Selvitykseni mukaan Raamatun ilmoitus onkin monivaiheinen ja esim. lopunajan lopun jakson vartiohetkiä on Raamatun mukaan useampia, joka tarkoittaa,
VastaaPoistaettä kyseessä ei olisi yhden päivän tapahtuma eli tuomiopäivä eli tuomion ylösnousemus
sekä elämän ylösnousemus sekä hääjuhla
sekä Ihmisen Pojan tulemus olisivat samana päivänä/samana vuorokautena.
Näyttääkin sille että päätapahtumia ovat Elämän ylösnousemus jota seuraa pian tuomiopäivä eli tuomion ylösnousemus ja sitä seuraa hääjuhla ja sitä seuraa Ihmisen Pojan tulemus.
Lisäksi arvioisin että hääjuhlan morsianta ovat elämän ylösnousemuksessa kuolleista nousseet ja sen jälkeen ahdistuksen ajassa ylösnousevat kuolevat.
Hääjuhlan jälkeen sitten Siionin tytär ottaa Ihmisen Pojan vastaan.
Näin ajatellen Ihmisen Poika saa morsiamen ja uudella liitolla on tulossa lapsi eli tytär eli Siionin tytär joka on ahdistuksen ajassa elävät valitut jotka selviävät 1335 päivän koetuksensa Ihmisen Pojan tulemukseen asti.
Ahdistuksen ajassa kääntymysajalla syntyy myös toinen lapsi eli katumuksessa kääntyvät jotka armahdetaan tuomiopäivänä?
(He ketkä eksyneistä eivät käänny/eivät koe tarvettakaan kääntyä ovat älytöntä lasta eli kieltävät Kristuksen ja ottavat siten ahdistuksen ajan pedon merkin)
Uskovien tulisi varmistaa nyt Raamatun sanoma ja sanoman vaiheet koska jos uskova eksyyntyy totuudesta on suuri riski sille että ei ymmärtämättömyyttään pelastu eli pelastuvan valitun asemassa olevankin tulisi arvioida Raamatun etenevä sanoma totuudellisesti.
Lisäksi uuden liiton merkitys ja ajankohta tulisi selvittää että varsinkin Siionin tytär osaisi toimia liitossa.
Ihmisen Pojan kunikuus ei ole vielä tässä maailmassa mutta tulee olemeen tulemuksen yhteydessä. Kunikuus tulee voimaan tuomiopäivästä alkaen ja tuomiopäivän jälkeen hääaterialla liitto tulee voimaan morsiamen kanssa.
Siionin tytär ottaa Ihmisen Pojan kunikaanaan vastaan jolloin kuninkuus tulee voimaan maan päällä.
Minusta uskovien tulee nyt alkaa ottamaan tämä laajempi sanoma vastaan joka ilmenee Raamatusta ja ryhtyä arvioimaan mitä toimia Jumala meiltä odottaa Raamatun sanoman ilmoituksen etenemisen yhteyteen osaltamme?
*****
Luuk.12:
36. ja olkaa te niiden ihmisten kaltaiset,
jotka herraansa odottavat,
milloin hän p a l a j a a h ä i s t ä,
että he hänen tullessaan ja kolkuttaessaan h e t i a v a i s i v a t hänelle.
Tässä jakeessa kerrotaan että Ihmisen Poika ja morsian viettävät häitä ja hääaterian jälkeen maanpäällä elävät valitut uskovat ottavat Siionin tyttären asemassa Ihmisen Pojan vastaan.
Tällöin Siionin tytär ei osallistu hääateriaan ja silloin Ihmisen Pojan tulemuksen päivänä Siionin tytär ottaa kuninkaansa vastaan ja samalla Jumalan henki saatetaan lepäämään ja Jumalan kunnia uuteen temppeliin...?
Raamatussa Ihmisen Pojan tulemuksen tapahtumia kuvataan eri tavoin, jolloin niitä kohtia tutkimalla voidaan arvioida tapahtumien tulevaa kulkua, mutta esiintyykö tapahtumien kuvauksessa eroja ja sellaisia eroja jotka eriävät keskenään ja saavat uskovat ja valitut uskovat eksyksiin Jumalan suunnitelmasta ja mahdollistavat eksyttävän tahon eksytyksen?
(Mielestäni olen havainnut selvän eksytyksenkin ja se arviointini tulisi käsitellä kokonaisilmoituksen arvioinnin oheen...? ja kun eksytys saadaan selvitettyä niin voidaan samalla huomata pedon eksytyksen edennyt ja kasvanut voima?)
Etenevää petoa vastaan toimii vain totuus ja mielestäni totuus tulee nyt saada valoon - Jumalan etenevä suunnitelma nyt aikanamme paremmin ja mielellään jo kattavasti ymmärtäen.
Dan. 12:4