Täyttykää Jumalan Pyhällä Hengellä!
Uskova sisko laittoi äsken valtavan viestin:
Oltii tänään rukous illassa. Rukouksessa näin näyn että oli portti ja potti aukesi siitä lähti iso määrä valkoisista kyyhkysiä ja niitä oli paljon🙏💗
Halleluja! Vau mikä näky! Kiitos tästä! Tuo tarkoittaa meille uskoville hyvää. Koen tämän näyn nyt hyvin tärkeäksi. Tuo ettei ollut vain yhtä kyyhkyä.. vaan monta! Morsian! Pitäkää kiinni siitä!
🤍🤍🤍🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️🕊️
LUE TÄSTÄ LISÄÄ: https://www.kotimaa.fi/blogit/hengen-vuodatus-jooel-31-5/
Hengen vuodatus, Jooel 3:1-5
1 Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
2 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
3 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
4 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
5 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä,
pelastuu. Sillä Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet,
niinkuin Herra on sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka
Herra kutsuu. (KR 1933)
Selitys
1 Näitten jälkeen minä olen vuodattava Henkeni kaiken lihan päälle, ja teidän poikanne ja tyttärenne ennustavat, vanhuksenne unia uneksuvat, nuorukaisenne näkyjä näkevät.
Joelin kuvauksessa on sisäkkäin kaksi Hengen vuodatusta aivan samoin kuin jakeessa 2:23.
Siinä Joel puhuu "syyssateesta ja kevätsateesta", eli ensimmäisestä ja
viimeisestä Hengen vuodatuksesta. Nämä kaksi Hengenvuodatusta käsittävät
koko seurakunnan ajan. Seurakunnan aika alkaa Hengen syyssateella
ensimmäisenä helluntaina ja päättyy Hengen kevätsateeseen, mikä
valmistaa sen ylösottoa varten.
Jae 2:28 puhuu tästä ensimmäisestä Hengen vuodatuksesta, missä Jumala
vuodattaa maailmaan "vanhurskauden opettajan", eli Pyhän Hengen
ensimmäisenä helluntaina 50 päivää Kristuksen ylösnousemisen jälkeen
alkaen Jerusalemista. Pyhän hengen tehtävänä on opettaa ja muistuttaa
meitä kaikesta, mitä Jumala on sanassaan ilmoittanut, Joh. 14:26.
Henki vuodatettiin "kaiken lihan päälle", mikä viittaa suoraan myös
pakanakansoihin, jotka näin tulivat osallisiksi Jumalan
pelastussuunnitelmasta ja Kristuksen ansiosta juutalaisen kansan
lisäksi. Heidät oksastettiin samaan jalon öljypuun juureen, mistä
Kristuksen hylänneet luonnolliset oksat, eli juutalaiset karsittiin
kansana pääosin pois, vrt. Room. 11:17.
2 Ja myös palvelijain ja palvelijattarien päälle minä niinä päivinä vuodatan Henkeni.
Jae 2 kuvaa jälkimmäistä Hengen vuodatusta armon ajan lopussa, missä
myös juutalainen kansa kääntyy takaisin Messiaansa, Kristuksen puoleen.
Heprealaisista käytetään VT:ssa nimeä "Herran palvelija" sekä yksilöinä
että myös kansana. Myös Messiasta kuvataan Jes. 53:11
Herran vanhurskaana palvelijana, joka vanhurskauttaa monet. Jae kuvaa
etenkin armon ajan lopulla tapahtuvaa kevätsadetta, jolloin Henki
vuodatetaan erityisesti juutalaisen kansan päälle. Sanonta "niinä
päivinä" esiintyy VT:n profeetoilla yhteensä kahdeksan kertaa ja se
kuvaa tulevaa eskatologista aikakautta, vrt. esim. Jer. 3:16 ja 18 sekä Sak. 8:6.
Profeetta Sakarja kuvaa noin 300 vuotta Joelin jälkeen tätä samaa
Hengen vuodatusta "palvelijain ja palvelijattarien" päälle jakeissa Sak. 12:10-14.
Myös siinä mainitaan sekä mies- että naispuoliset juutalaisen kansan
jäsenet, joiden päälle Henki vuodatetaan heidän katsoessaan ja
murehtiessaan lävistämäänsä Messiastaan.
3 Minä annan näkyä ihmeitä taivaalla ja maassa: verta ja tulta ja savupatsaita;
|
4 aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja peljättävä.
|
Jakeiden 3-4 kuvaamia ilmiöitä ei nähty Jerusalemin taivaalla
ensimmäisenä helluntaina Pietarin lainatessa Joelin lopun ajan
profetiaa. Kuvaus liittyykin ensisijassa jakeen 29 jälkimmäiseen
hengenvuodatukseen "palvelijain ja palvelijattarien" päälle. Tämä on
vielä tulevaisuudessa tätä kirjoitettaessa.
Veri, tuli ja savupatsaat kuvaavat ydinaseiden käyttöä, jonka
seurauksena aurinko muuttuu paikallisesti pimeydeksi ja kuu
verenpunaiseksi yläilmakehään nousevan pölyn takia. Sana "savupatsas"
koostuu heprean kahdesta sanasta "patsas" ja "savu". Siinä sanaa
"patsas" vastaa heprean sana "timara",
joka tarkoittaa pilaria tai pylvästä, mikä laajenee huipussaan
"palmupuunkaltaisena". Juuri siltä ydinräjähdyksen muodostama
sienimäinen räjähdyspilvi näyttää. Lähellä maanpintaa nousevaan
tulipalloon imeytyy pölyä ja se muodostaa sienenmuotoisen pilven, joka
kohoaa minuutissa noin seitsemän kilometrin korkeuteen. Pienillä
räjähdystehoilla pilvi litistyy troposfäärin ylärajalle. Mutta
suuremmilla tehoilla pilvi menee stratosfääriin asti vieden sinne tomua
ja pölyä mukanaan.
Tämä tapahtuu ennen "Herran päivää", eli ahdistuksen aikaa
edeltävässä nk. Googin sodassa, missä Israelia ympäröivät maat
hyökkäävät sitä vastaan (Hes. 38-39). Joel kuvaa tätä sotaa jo aiemmin jakeessa 2:20. Israel lyö hyökkäävän Googin liittoutuman joukot ydinaseilla, koska muuta mahdollisuutta ei ylivoiman edessä ole.
5 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu. Sillä
Siionin vuorella ja Jerusalemissa ovat pelastuneet, niinkuin Herra on
sanonut; ja pakoonpäässeitten joukossa ovat ne, jotka Herra kutsuu.
Jakeen 5 alkuosa "ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä,
pelastuu" kuvaa koko Pyhän Hengen armotalouskautta, Herralle otollista
aikaa, minkä Jeesus julisti alkaneeksi Nasaretin synagoogassa, Luuk. 4:19.
Tämän ajan alussa oli Jerusalemin ensimmäinen Hengenvuodatus
ensimmäisenä helluntaina ja se päättyy Jerusalemin toiseen Hengen
vuodatukseen ennen ahdistuksen ajan alkamista, Sak. 12.
Ensimmäisessä Hengen vuodatuksessa evankeliumi lähti Jerusalemista
liikkeelle kohti maan ääriä ja toisessa Hengen vuodatuksessa se
palautetaan takaisin juutalaisille. Myös apostoli Paavali viittaa tähän
asiaan Room. 10:12-13.
Pietari lopetti lainauksensa Joelin profetiasta juuri tähän jakeen 5
alkuosaan. Se siis liittyy vielä Pyhän Hengen armotalousaikaan. Jakeen
loppuosa "sillä Siionin vuorella..." liittyykin jo
armotalousajan jälkeen tulevan ahdistuksen ajan loppuun. Pyhän Hengen
armotalousaika päättyy seurakunnan ylösottoon.
Ahdistuksen ajan lopussa Jeesuksen palatessa takaisin maan päälle
perustamaan 1000-vuotista valtakuntaansa hän palaa Jerusalemiin
Öljymäelle, mitä Sakarja kuvaa luvussa Sak. 14.
Silloin vihan ajan lopussa Jerusalem ja Siionin vuori, eli Herran
temppelinvuori, on turvapaikka juutalaisen kansan jäännökselle Messiaan
saapuessa tuhannen tuhansine pyhinensä, eli ylöstemmatun seurakuntansa
kanssa.
Jakeen loppu kertoo lisäksi "pakoon päässeistä, jotka Herra on
kutsunut", eli ennen ahdistuksen aikaa ylöstemmatusta seurakunnasta.
Heidät on Herra kutsunut pelastukseen armotalouskauden aikana, sillä
kukaan ei voi tulla Jeesuksen luokse ellei Isä Jumala häntä ensin
kutsu, vrt. Joh. 6:44. Myös Jeesus viittaa Öljymäen eskatologisessa puheessaan tähän "pakenemiseen ylösotossa" ennen ahdistuksen aikaa jakeessa Luuk. 21:36.
Joel kuvaa ahdistuksen aikaa ja sitä edeltävää suurta lopun ajan sotaa tarkemmin luvussa neljä.
Hän kutsuu sitä "Joosafatin laaksoksi", eli käännettynä hepreasta
"Herran tuomion laaksoksi", missä Herra tuomitsee kaikki lopun aikana
Jerusalemia vastaan hyökkäävät pakanakansat. Joosafatin laaksoa ei
maantieteellisesti ole olemassa, sillä nimi kuvaa symbolisesti Herran
paluuta edeltäviä tapahtumia, mitkä johtavat Kristuksen paluuseen
takaisin maan päälle Öljymäelle. Samaan paikkaan, mistä hän myös nousi
aikanaan Helatorstaina taivaaseen, Ap.t. 1:11.
VOI KIITOS JEESUS!!! ❤🔥❤🔥❤🔥❤🔥❤🔥
AMEN!!!