Rauha olkoon kanssamme.
Tänään aamurukouksessa sain nähdä kuvan, jossa oli numero 7.
Sen oikeassa yläkulmassa oli jokin merkki, mutta se oli niin pieni etten varmaksi voinut sanoa mikä se oli?
Ensin sen ymmärsin sen että se olsi voinut olla 7 astetta, eli asteen
merkki, mutta sitten jäin sitä miettimään että oliko se varmasti se? Vai
oliko se pv? Päivä? Enpä voi sanoa, mutta kuitenkin oli kyse numero
seitsemästä.
Olen pitänyt koko ikäni numero 7:ää " onnen numeronani."
Näin Raamattu kertoo numerosta 7:
Seitsemää pidetään täydellisyyden lukuna. Juutalaisen laskutavan mukaan
se on jumaluuden (3) ja maailman luvun (4) summa. Seitsemän mainitaan
Raamatussa useammin kuin mikään muu luku. Johanneksen ilmestyksessä
seitsemän mainitaan yli 50 kertaa. Jumalan luomistyö päättyi viikon
seitsemäntenä päivänä, ja se on tuonut juutalaisuuteen ja kristinuskoon
seitsenpäiväisen viikon. Jeesus kehotti Pietaria antamaan
lähimmäiselleen anteeksi ”ei seitsemän vaan seitsemänkymmentäseitsemän
kertaa” (Matt. 18:22). Raamatussa puhutaan myös Pyhän Hengen seitsemästä
lahjasta, jotka ovat viisaus, ymmärrys, taito, voima, tieto, Herran
pelko ja hurskaus (Jes. 11:2-5).
SEITSEMÄN (7), hepr. שבעה (sheva'a, mask.),
(sheva', fem.). Täydellisyyden luku. Jumalan tunnusluvun kolme ja
luomisen ja maailman luvun neljä yhdistelmä määrittelee luvun seitsemän
Toorassa, profeetoissa ja UT:ssa.
Myös Ilmestyskirja jakaa seitsemän kolmeen ja neljään:
seitsemän lähetyskirjettä (luvut 2,3), seitsemän sinettiä (5:1-9;
6:1-17; 8:1), seitsemän pasuunaa (8:2-9:21; 11:15- 19) ja seitsemän
vihan malja (15:1-16:21). Näitten seitsenlukujen jakaminen kolmeen ja
neljään voidaan helposti havaita. Kolme ensimmäistä kirjettä ovat
lopultaan erilaisia kuin neljä seuraavaa. Sineteistä neljä ensimmäistä
muodostavat oman ryhmänsä. Neljä ensimmäistä pasuunaa eroavat selvästi
kolmesta myöhemmästä, kun taas vihan maljojen suhde on vastakkainen.
Jumalan ja luomakunnan tunnusluvut kolme ja neljä, kuvaavat yhdessä
Jumalan sitoutumista maailmaan,עמנ Immanuel Jumala meidän kanssamme
-totuutta, tosi jumalayhteyden olemusta ja päämäärää. Raamattu esittää
Jumalan yhteyden luomakuntaan ennen kaikkea pyhän ja korkean Jumalan
liittona kansansa kanssa, pyhyyden ja pyhityksen liittona (2Moos
19:5s.). Siksi seitsenluku on paitsi jumalayhteyden myös kaiken
täydellisen ja pyhän tai pyhyyttä sekä täydellisyyttä edistävän
tunnuskuva. Jo Jumalan Nooan kanssa tekemässä liitossa näemme etualalla
luvun seitsemän (1Moos 7:2-4,10; 8:10).
Asian vahvistaa myös etymologia. Verbi שבע (shava') vannoa, on
yhteydessä sanaan שבע (sheva') seitsemän ja se merkitsee siis toimia
seitsenluvun mukaisesti. Preposition ל- (le- ) varten, -lle kanssa se
merkitsee henkilöä, johon valassa sitoudutaan. Substantiivi
tarkoittaa valaa joka vahvistaa liiton (1Moos 24:8; 2Sam 21:7; Neh
6:18). Valan vannominen eli seitsenluvun mukaisesti toimimisen ja liiton
solmimisen välinen yhteys ilmenee mm. kohdista 1Moos 21:31,32; 26:28;
5Moos 4:31 ja 8:18. Jumalan ja Israelin välisen liiton kahta merkkiä,
sapattia ja ympärileikkausta, leimaa molempia seitsenluku. Seitsemän
päivän kuluttua poikalapsi oli kypsä otettavaksi liittoon, kahdeksantena
päivänä hänet ympärileikattiin (1Moos 17:10-12; 21:4; 3Moos 12:3).
Sapatti, levon päivä, määrättiin seitsemänneksi päiväksi (2Moos
31:12-17).
Seitsenluku leimasi kaikkea israelilaisten elämää. Niin oli ajan ja
juhlien laita. Jumala loi maailman kuudessa päivässä ja lepäsi
seitsemäntenä, seitsemäs päivä on lepopäivä, sapatti jolloin Hän päätti
luomistyönsä (1Moos 2:1s.). Joka seitsemäs vuosi on sapattivuosi. Samoin
joka seitsemäs vuosi oli julistettava velat anteeksiannetuiksi (5Moos
15) ja seitsemän kertaa seitsemän vuoden jälkeen seurasi riemuvuosi.
Pääsiäinen ja lehtimajanjuhla kestävät seitsemän päivää. Helluntai on
Pääsiäisestä seitsemän viikon kuluttua eli niiden välillä oli seitsemän
kertaa seitsemän täyttä päivää (3Moos 23:15). Kahden riemuvuoden välillä
on sama määrä vuosia (3Moos 25:8,10). Seitsemäntenä kuukautena
vietettiin pasuunansoitonjuhlaa, suurta sovituspäivää sekä
seitsenpäiväistä lehtimajanjuhlaa (3Moos 23:34-36). Seitsenhaarainen
lamppu valaisi pyhäkköä (2Moos 25:31ss.), verta pirskotettiin seitsemän
kertaa (3Moos 4:6; 14:7), uudenkuun ensimmäisenä päivänä uhrattiin
seitsemän karitsaa (4Moos 28:11), samoin helluntaina (3Moos 23:18).
Poikalapsen synnyttäneen tuli puhdistautua seitsemän päivää, ja tytön
synnyttäjän kaksi kertaa seitsemän (3Moos 12). Mooseksen lain mukaan
piti kuolleesta saastuneen puhdistautua kolmantena ja seitsemäntenä
päivänä (4Moos 19:11s.).
Myös maallisissa asioissa huomataan seitsenluvun tunnusmerkki. Tällöin
se kuvasi paitsi pyhyyttä ja Jumalan liittoa myös täydellistä ja
valmista. TaNaKh'ssa luku seitsemän esiintyy 255 kertaa, lisäksi sana
seitsemäs 108 kertaa, sana kuusi seitsemästi ja sana seitsenhaarainen
yhdeksän kertaa.
Kainin surmaajalle oli kostettava "seitsenkertaisesti" (vrt. Metusaelin
pojan Lemekin kohdalla: hänen puolestaan piti kostaa seitsemänkymmentä
seitsemän kertaa, 1Moos 4:15,24).
Nooan oli vietävä arkkiin kaikkia puhtaita eläimiä ja taivaan lintuja
seitsemän paria kutakin. Epäpuhtaita eläimiä pelastettiin yksi pari
kutakin. Ennen vedenpaisumusta Nooa perheineen oli arkissa seitsemän
päivää. Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala asetti taivaalle liiton merkiksi
sateenkaaren jossa on seitsemän väriä (1Moos 9:12-17).
Aabraham todisti oikeutensa kaivamaansa kaivoon lahjoittamalla
Abimelekille seitsemän nuorta lammasta. Paikka, johon kertomus
sijoittuu, sai nimen Beerseba (= valakaivo, seitsenkaivo) merkitsi
heidän siellä toisilleen vannomasta valasta (1Moos 21:25-31).
Jaakob palveli seitsemän vuotta sekä Leean että Raakelin tähden (1Moos
29:18,30) ja hän polvistui ja kumarsi seitsemän kertaa kohdatessaan
veljensä Eesaun (1Moos 33:3).
Bileam rakennutti seitsemän alttaria ja hankki niille polttouhriksi
seitsemän sonnia ja seitsemän pässiä (4Moos 23:1). Israelilaisten
ryhtyessä valloittamaan Jerikoa seitsemän pappia kiersivät sen kuutena
päivänä liitonarkin edellä ja puhalsivat seitsemään oinaansarviseen
pasunaan. Seitsemäntenä päivänä he kulkivat kaupungin ympäri seitsemän
kertaa puhaltaen pasuunoihin minkä jälkeen kaupungin muuri kukistui
(Joos 6).
Simsonin häät kestivät seitsemän päivää. Koittaessaan salata voimiensa
salaisuuden Delilalta hän sepitti vääräksi osoittautuneen tarinan, että
hän menettää voimansa, kun hänet sidotaan seitsemällä tuoreella
jänteellä (Tuom 16:7). Samoin kävi toisella kerralla, kun hän selitti.
"Jos kudot minun pääni seitsemän palmikkoa kankaan loimiin" (Tuom
16:13). Viimein hän paljasti, että hänen voimansa ovat hänen hiuksiensa
seitsemässä palmikossa (Tuom 16:16-19).
Syntiuhria toimittava pappi kastoi sormensa uhrieläimen vereen ja
pirskotti sitä Herran edessä seitsemän kertaa. Salomon Temppelin
rakennustyö kesti seitsemän vuotta. Ilmestysmajassa ja myöhemmin
Jerusalemin Temppelissä oli seitsenhaarainen lampunjalka eli מנורה
Menora (2Moos 25:31-39). Menoran kynttilöistä oli tärkein keskimmäinen,
jonka heprealainen nimi שכינה Shekináh merkitsee Jumalan läsnäoloa.
Profeetta Sakarjan mukaan lampunjalan seitsemän valoa tarkoittivat
kaikkea maata tarkkaavia Herran silmiä (Sak 4:1-49).
Profeetta Elia rukoili sadetta seitsemän kertaa, minkä jälkeen se tuli
(1Kun 18:41-46). Kun profeetta Elisa herätti henkiin sunemilaisen naisen
pojan, niin poika aivasti seitsemän kertaa ja avasi sitten silmänsä
(2Kun 4:35).
Spitaaliin sairastuneen syyrialaisen sotapäällikkö Naemanin oli
peseydyttävä seitsemän kertaa Jordanissa päästäkseen sairaudestaan (2Kun
5:1-19).
Profeetta Jesajan ennustamana pelastuksen aikana "kuun valo on oleva
kuin auringon valo ja auringon valo on oleva seitsenkertainen, kuin
seitsemän päivän valo yhdellä kertaa" (Jes 30:26).
"Sillä seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta jumalattomat suistuvat onnettomuuteen" (Sanal 24:16).
Jobilla oli seitsemän poikaa ja kolme tytärtä. Jobia saapui lohduttamaa
kolme ystävää, jotka viipyivät hänen luonaan seitsemän päivää ja
seitsemän yötä (Job 2:13).
"Isä meidän, joka olet taivaissa!"-rukouksessa on seitsemän rukousta:
1. Pyhitetty olkoon Sinun nimesi;
2. tulkoon Sinun Valtakuntasi;
3. tapahtukoon Sinun tahtosi myös maan päällä niin kuin taivaassa;
4. anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme;
5. ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;
6. äläkä saata meitä kiusaukseen;
7. vaan päästä meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen] (Matt 6:9-13).
Seitsemän lausetta ristillä:
1. "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä hetekevät" (Luuk 23:34),
2. "Vaimo, katso, poikasi!" "Katso, äitisi!" (Joh 19:26,27),
3. "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa" (Luuk 23:43),
4. "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" (Matt 27:46; Mark 15:34).
5. "Minun on jano" (Joh 19:28),
6. "Se on täytetty" (Joh 19:30) ja
7. "Isä, sinun käsiisi minä annan henkeni" (Luuk 23:46).
"Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt seitsemän pylvästänsä" (Sananl 9:1):
1. viisaus,
2. urhollisuus, rohkeus,
3. itsehillintä, maltillisuus,
4. oikeudenmukaisuus, oikeamielisyys,
5. usko,
6. toivo ja
7. rakkaus (1Kor 13:13; vrt. Kol 1:4-6).
Uskovan seitsemän tuntomerkkiä:
1. sydämellinen armahtavaisuus,
2. ystävällisyys,
3. nöyryys,
4. sävyisyys, lempeys,
5. pitkämielisyys, kärsivällisyys,
6. toinen toisensa kärsiminen, tuleminen toimeen toinen toisensa kanssa ja
7. antaminen anteeksi toinen toiselleen ja "kaiken kruunuksi tulkoon
rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi" (Kol 3:12-14).
Seitsemän vastaparia ovat:
1. viisaus ja ymmärtämättömyys,
2. ymmärrys ja tyhmyys,
3. taito ja taitamattomuus,
4. voima ja pelko,
5. tieto ja tietämättömyys,
6. Herran pelko ja ylpeys ja
7. hurskaus ja kovuus (Jes 11:2-5).
Pietaria Jeshua neuvoi antamaan häntä vastaan rikkoneelle lähimmäiselle
anteeksi "ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän"
(70 x 7; Matt 18:22).
Jeshua ajoi Magdalan Mirjamista (Maria Magdaleena) seitsemän pahaa
henkeä eli riivaajaa (Mark 16:9; Luuk 8:2). Ihmisestä lähtenyt
saastainen henki palatessaan takaisin, ottaa mukaansa "seitsemän vielä
pahempaa henkeä ja niin sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa
(Matt 12:45; Luuk 11:26).
Jeshua ruokki 4000 miestä seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla ja
tähteeksi jääneitä paloja kerättiin seitsemän korillista (Mark 8:6-9).
Alkuseurakunta valitsi seitsemän miestä "toimittamaan pöytäpalvelusta" (Apt 6:1-6).
Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa ovat Efesos, Smyrna, Pergamon,
Tyatira, Sardes, Filadelfia ja Laodikea (Ilm 1:11). Messiaan kädessä on
seitsemän tähteä (Ilm 1:16,20; 3:1). Seitsemällä kultaisella
lampunjalalla kuvataan näitä seurakuntia (Ilm 1:12,20; 2:1). Jumalan
Valtaistuimen edessä on seitsemän tulisoihtua, jotka ovat ne seitsemän
Jumalan henkeä (Ilm 1:4; 4:5). Lisäksi merkkinä Jumalan seitsemästä
hengestä, jotka on lähetetty kaikkialle maailmaan, olivat Karitsan
seitsemän sarvea ja seitsemän silmää (Ilm 5:6). Karitsan oikeassa
kädessä Johannes näki kirjakäärön, joka oli sinetöity seitsemällä
sinetillä (5:1; luvut 6 ja 7). Seitsemännessä sinetissä seitsemän
enkeliä joille annettiin seitsemän pasuunaa (8:2). Seitsemään pasunaan
puhaltamista edeltää seitsemän taivaallista näkyä (Ilm 9), joihin
liittyy myös seitsemän ukkosenjylinää (10:3). Seitsemää vitsausta
toteuttamaan Jumala käyttää seitsemää enkeliä (Ilm 15; 17:1; 21:9).
Vitsauksia nimitetään myös Jumalan vihan seitsemäksi maljaksi (Ilm 16).
Ilmestyskirjassa numero 7 mainitaan 54 kertaa, esimerkiksi: 7
seurakuntaa, 7 tähteä, 7 sinettiä, 7 pasunaa, 7 vitsausta, 7 maljaa, 7
enkeliä.
Seitsemän yhteiskunnallista luokkaa Ilmestyskirjassa: kuninkaat,
ylimykset, sotajoukkojen johtajat, rikkaat miehet, mahtavat miehet, muut
vapaat ihmiset ja orjat (6:15). Suurella tulipunaisella lohikäärmeellä
on seitsemän päätä ja kymmenen sarvea ja kruunu kaikissa seitsemässä
päässä (Ilm 12:3). Merestä nousevalla pedolla on kymmenen sarvea ja
seitsemän päätä ja kaikissa kymmenessä sarvessa kruunua ja jokaiseen
päähän oli kirjoitettu herjaava nimi (13:1). "Ne seitsemän päätä ovat
seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän
kuningasta" (Ilm 17:9). Lohikäärmeen ja pedon seitsemän päätä kuvaavat
täydellistä pahuutta (Ilm 12:3; 13:1).
Hääpäiviä oli seitsemän (1Moos 29:27s.), samoin surupäiviä (1Moos 50:10;
vrt. 1Sam 31:13). Aabraham antoi Abimelekille seitsemän karitsaa (1Moos
21:28,30). Farao näki unta seitsemästä lehmästä ja seitsemästä
tähkäpäästä (1Moos 41:1-7). Egyptissä oli seitsemän lihavaa ja seitsemän
laihaa vuotta.
Raamatussa ilmenee myös tarkka seitsemän puolikas, kolme ja puoli (Ilm
11:9,11). Koska seitsenluku on täydellisen ja valmiin vertauskuva,
puolet siitä eli kolme ja puoli on taas epätäydellisyyden sekä
täyttymättömän tunnusmerkki. Tätä havainnollistaa valhemessiaan
kukistuminen kolmen ja puolen vuoden kuluttua valtaan astumisestaan (Ilm
13:5; vrt. Dan 7:25; 12:7).
Seitsenluvun luonne säilyy myös monikerroissa. Kun uutta vuotta on
kulunut 14 eli kaksi kertaa seitsemän päivää, alkaa Pääsiäinen (2Moos
12:6-8). Jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemäntenä päivänä uhrattiin
"neljätoista vuodenvanhaa, virheetöntä karitsaa" (4Moos
29:13,17,20,23,26,29,32). Matteuksen evankeliumissa Jeshuan sukuluettelo
on järjestetty kolmeen osaan, joissa kussakin on 14 sukupolvea (Matt
1:17).
Seitsemän katumuspsalmia: 6, 32, 38, 51, 102, 130 ja 143 sekä seitsemän aakkosellista psalmia: 25, 34, 37, 111, 112, 119 ja 145.
Baabelin kuninkailla oli seitsemän neuvonantajaa (Esr 7:14; Est 1:14).
Esterinkirjan kohtalokkaat tapahtumat sijoittuvat kuningas Kserkseen
seitsemäntenä hallitusvuotenaan järjestämien seitsenpäiväisten pitojen
viimeiseen päivään. Kuninkaalla oli palatsissaan seitsemän eunukkia ja
lähimpinä neuvonantajinaan seitsemän persialaista ja meedialaista
ruhtinasta. Kserkseen valittua Esterin kuningattareksi tämä sai
itselleen seitsemän valikoitua palvelijatarta.
Luku 7 kuvaa hengellistä täydellisyyttä, pyhitystä ja puhdistusta. Luku 7
on Raamatun perusluku. Jumala lepäsi seitsemäntenä päivänä ja pyhitti
sen (1Moos2:1-3). Joka seitsemäs vuosi oli sapattivuosi (3Moos25:1-4).
Joka 7. vuosi tuli vapauttaa orjat ja antaa vapautus veloista (5Moos
15:1-15). Herran kunniaksi tuli viettää 7 erilaista vuosijuhlaa:
pääsiäinen,happamattoman leivän juhla, ensihedelmän juhla,
helluntai, pasunajuhla, suuri sovituspäivä ja lehtimajanjuhla (3Moos 23:1-44).
Nooan nimi mainitaan Raamatussa 7. kerran, kun hänensanotaan olevan hurskas ja nuhteeton (1Moos 6:9).
Luku 7 esiintyy Raamatussa 735 kertaa ja järjestysluku
7. esiintyy 119 kertaa.