tiistai 19. elokuuta 2025

JUMALAN LEIPÄÄ

 



19.08.25

Herra, sinä kuulet, mitä köyhät kaipaavat. Sinä kuuntelet tarkoin, sinä rohkaiset heitä. Ps. 10:17

Köyhää ja sanan alla arkaa sinä, Jumala, erityisesti siunaat. Se siunaus ei useinkaan näy tämän maailman menestyksenä tai omaisuutena, vaan se näkyy sielun tyytyväisyytenä ja levollisena mielenä. Kun omatunto on rauhoittunut ja sielu tullut köyhäksi, ei odota itselleen enää mitään erityistä. Köyhä ei rakenna elämäänsä itsensä varaan, vaan ottaa kaiken vastaan Jumalan kädestä. Köyhä sielu on oppinut, että Jumala tietää, mitä ihminen kaipaa ja tarvitsee. Jumala kuuntelee tarkoin jokaisen sydämenlyönnin ja osaa vastata jo ennen pyyntöä. Ajoittain Jumala rohkaisee köyhää sielua antamalla armonsa yllättää. Suurin ilo tulee kuitenkin aina siitä, että suuri Jumala kumartuu pienen ja mitättömän ihmisen puoleen. Mitä muuta parempaa voisi enää kaivata?

Huomenta ja hyvää ja siunattua Tiistai aamua. 🙏😇

Herralla on oma huumorin tajunsa, jonka kautta myös Jumala voi puhua.

Tuossa yhtenä aamuna rukoiltua sain kuvan tuosta mukista ja lusikasta. Tänä aamuna sain rukouksen jälkeen  kuvan kolmesta leipä viipaleesta jotka aamulla tuon kahvin kanssa syömme. Minä syön vain yhden ja mieheni kaksi. Hymyilin Herralle ja mietin oliko viestiä vain minulle? Nousi tuota sanan paikkaa jossa puhuttiin murusista koiran penikoille? Sitäkö tarkoitti? Oli niin osuvaa tuohon meidän  aamu syömiseen.

Evankeliumi Matteuksen mukaan

15 LUKU.

1. Silloin tuli fariseuksia ja kirjanoppineita Jerusalemista Jeesuksen luo, ja he sanoivat:2. "Miksi sinun opetuslapsesi rikkovat vanhinten perinnäissääntöä? Sillä he eivät pese käsiään ruvetessaan aterialle."3. Mutta hän vastasi ja sanoi heille: "Miksi te itse rikotte Jumalan käskyn perinnäissääntönne tähden?4. Sillä Jumala on sanonut: 'Kunnioita isääsi ja äitiäsi', ja: 'Joka kiroaa isäänsä tai äitiänsä, sen pitää kuolemalla kuoleman'.5. Mutta te sanotte: Joka sanoo isälleen tai äidilleen: 'Se, minkä sinä olisit ollut minulta saapa, on annettu uhrilahjaksi', sen ei tarvitse kunnioittaa isäänsä eikä äitiänsä.6. Ja niin te olette tehneet Jumalan sanan tyhjäksi perinnäissääntönne tähden.7. Te ulkokullatut, oikein teistä Esaias ennusti, sanoen:8. 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana;9. mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'."10. Ja hän kutsui kansan tykönsä ja sanoi heille: "Kuulkaa ja ymmärtäkää.11. Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen."12. Silloin opetuslapset tulivat ja sanoivat hänelle: "Tiedätkö, että fariseukset loukkaantuivat kuullessaan tuon puheen?"13. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Jokainen istutus, jota minun taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois.14. Älkää heistä välittäkö: he ovat sokeita sokeain taluttajia; mutta jos sokea sokeaa taluttaa, niin he molemmat kuoppaan lankeavat."15. Niin Pietari vastasi ja sanoi hänelle: "Selitä meille tämä vertaus".16. Mutta Jeesus sanoi: "Vieläkö tekin olette ymmärtämättömiä?17. Ettekö käsitä, että kaikki, mikä käy suusta sisään, menee vatsaan ja ulostuu?18. Mutta mikä käy suusta ulos, se tulee sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.19. Sillä sydämestä lähtevät pahat ajatukset, murhat, aviorikokset, haureudet, varkaudet, väärät todistukset, jumalanpilkkaamiset.20. Nämä ihmisen saastuttavat; mutta pesemättömin käsin syöminen ei saastuta ihmistä."21. Ja Jeesus lähti sieltä ja vetäytyi Tyyron ja Siidonin tienoille.22. Ja katso, kanaanilainen vaimo tuli niiltä seuduilta ja huusi sanoen: "Herra, Daavidin poika, armahda minua. Riivaaja vaivaa kauheasti minun tytärtäni."23. Mutta hän ei vastannut hänelle sanaakaan. Niin hänen opetuslapsensa tulivat ja rukoilivat häntä sanoen: "Päästä hänet menemään, sillä hän huutaa meidän jälkeemme".24. Hän vastasi ja sanoi: "Minua ei ole lähetetty muitten kuin Israelin huoneen kadonneitten lammasten tykö".25. Mutta vaimo tuli ja kumarsi häntä ja sanoi: "Herra, auta minua".26. Mutta hän vastasi ja sanoi: "Ei ole soveliasta ottaa lasten leipää ja heittää penikoille".27. Mutta vaimo sanoi: "Niin, Herra; mutta syöväthän penikatkin niitä muruja, jotka heidän herrainsa pöydältä putoavat".28. Silloin Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Oi vaimo, suuri on sinun uskosi, tapahtukoon sinulle, niinkuin tahdot". Ja hänen tyttärensä oli siitä hetkestä terve.29. Ja Jeesus lähti sieltä ja tuli Galilean järven rannalle; ja hän nousi vuorelle ja istui sinne.30. Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,31. niin että kansa ihmetteli nähdessään mykkäin puhuvan, raajarikkojen olevan terveitä, rampojen kävelevän ja sokeain näkevän; ja he ylistivät Israelin Jumalaa.32. Ja Jeesus kutsui opetuslapsensa tykönsä ja sanoi: "Minun käy sääliksi kansaa, sillä he ovat jo kolme päivää olleet minun tykönäni, eikä heillä ole mitään syötävää; enkä minä tahdo laskea heitä syömättä menemään, etteivät nääntyisi matkalla".33. Niin opetuslapset sanoivat hänelle: "Mistä me saamme täällä erämaassa niin paljon leipää, että voimme ravita noin suuren kansanjoukon?"34. Jeesus sanoi heille: "Montako leipää teillä on?" He sanoivat: "Seitsemän, ja muutamia kalasia".35. Niin hän käski kansan asettua maahan.36. Ja hän otti ne seitsemän leipää ja kalat, kiitti, mursi ja antoi opetuslapsillensa, ja opetuslapset antoivat kansalle.37. Ja kaikki söivät ja tulivat ravituiksi. Sitten he keräsivät jääneet palaset, seitsemän täyttä vasullista.38. Ja niitä, jotka aterioivat, oli neljätuhatta miestä, paitsi naisia ja lapsia.39. Ja laskettuaan kansan tyköänsä hän astui venheeseen ja meni Magadanin alueelle.
Amen.
Lainasin tämän hyvän ja niin sopivan tekstin:

7.12.2018

Sanasi on meille leipää

Leivän murtaminen on jännä paradoksi. Vasta kun murran leipää, voin jakaa sitä. Vasta rikottuna, rosoisena, siitä tulee yhteinen elämän leipä. Kokonainen leipä kyllä näyttää kauniilta, mutta silloin se ei vielä ole päässyt varsinaiseen käyttöönsä.

Onko sanan murtamisessa jotakin samaa? Vasta kun Jumalan Sana murtuu osiin, levittäytyy useampaan suuntaan, näyttäytyy rosoisena, siitä tulee yhteinen sana – elävästä elämästä puhuva ja elämää antava Sana. Ja juuri siitä olen kiitollinen, murtuneesta ja jaetusta Sanasta.

Lähden etsimään kiitosta ja kiitollisuutta DigiMarkuksesta. Ajattelen, että voisin löytää sitä paljonkin. Ja ehkä sitä siellä onkin, erityisesti kuvittelen sen nousevan esiin niissä lukuisissa Jeesuksen ja ihmisten kohtaamisissa, kun hädässä oleva saa avun. Mutta harvoin sitä suoraan mainitaan: hämmästyttävän usein kiitollisuus tuntuu jäävän kuin rivien väliin. Kiireinen Markus ei paljon pysähtele.

Suorina sanoina hän puhuu kiittämisestä vain pari–kolme kertaa. Yllättäen päädyn leivän äärelle: silloin harvoin kun löydän sanan kiitos, se näyttää kuuluvan ruokailun yhteyteen.

Jeesus, olet ottanut käsiisi leivät ja kalat, katsot taivaaseen ja siunaat ne, lausut kiitoksen. Pienet eväät: viisi leipää ja kaksi kalaa (Mark. 6: 30–44), tai seitsemän leipää ja muutama kala (Mark. 8: 1–10). Mutta siunaus ja kiitos saa vaatimattomatkin eväät riittämään tuhansille.

Vähäisistä antimista tulee juhlapöytä, kun ne jaetaan. Jaettu leipä on enemmänkin kuin kaksinkertainen leipä. Silloin tuntuu, kuin joulu olisi jo ovella.

Jeesus, otat viimeisellä aterialla käsiisi leivän ja viinimaljan. Siunaat kiittäen, ja jaat elämän eväät ystävillesi (Mark. 14: 22–25). Yhteys vahvistuu ja lujittuu – murtumisen ja jakamisen synnyttämä yhteys. Sinä murrat leipää ja murrut itse, jotta meidän ei tarvitsisi murtaa itseämme eikä toisiamme. Leipä murtuu puolestamme.

Sinä jaat viinin ja vuodatat vertasi, jottei meidän tarvitsisi enää vuodattaa toistemme verta, vaan voisimme nauttia yhteisen rauhan maljan, kiitollisena rauhan ruhtinaalle. Ja kun sana tästä elämän leivästä kantautuu eteenpäin, sananmuruset synnyttävät kiitollisuutta – ja samalla uutta Sanan nälkää.

Teksti: Mika Aspinen

_________________________________

JUMALAN  LEIPÄÄ   https://youtu.be/6OUQH7WgAOU?si=fBFLKJ8PDEVXgGEZ

Amen.

Hyvää Sanomaa Herralta tähän päivään,  olkoon pöydässä 3, 5, tai 7 palaa leipää, Herra tietää tarpeemme kaikessa. Hän tietää mitä köyhä kaipaa. Tuo PÄIVÄN SANAKIN oli osuvaa tähän  Sanomaan.

By 💍

Saa jakaa .....

8 kommenttia:

  1. Olivatko kaikki leivänpalaset samanlaisia? Vaaleata paahtoleipää (siivuja)? Palan muoto?

    VastaaPoista
  2. Edelliseen näkyyn liittyen - oliko lusikka mukin sisällä vai vieressä?

    VastaaPoista
  3. Kahvi- vai ruokalusikka?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä kaikki olivat vaaleaa, ehkä sekaleipää, muodoltaan soikeita samankokoisia viipaleita. Lusikka oli mukin sisällä ja oli kahvilusikka.

      Poista
    2. Jäin vielä miettimään onko noilla numeroilla vielä jokin tarkoitus? 3, 5, 7 leipä palaa. Parittomia numeroita.

      Poista
    3. 5 leipää on suora viittaus viiteen Mooseksen kirjaan (Matt. 4:4 / 5 Moos. 8:3)

      Poista
  4. Raamatussa parittomilla luvuilla on usein symbolista merkitystä. Yleisesti ottaen parilliset luvut edustavat tasapainoa ja täydellisyyttä, kun taas parittomat luvut voivat symboloida epätäydellisyyttä, yksilöllisyyttä tai Jumalan voimaa. Esimerkiksi kolme (3) on usein kolminaisuuden symboli, ja seitsemän (7) on täydellisyyden ja jumalallisen järjestyksen luku. Pariton luku voi myös viitata epätavalliseen tai poikkeukselliseen tapahtumaan.

    VastaaPoista
  5. Itselle nousi tuo yksilöllisyys vahvasti, sillä me jokainen olemme Jumalan edessä henkilökohtaisesti, yksilöinä ja näin Hän meidät myös ravitsee. ❤‍🔥👑

    VastaaPoista