maanantai 11. marraskuuta 2024

LÖYSIN HOPEARAHAN JONKA OLIN KADOTTANUT!



   Olisiko tänään meidänkin siivous päivä?

Tänä aamuna kun olin rukoillut, kohta sen jälkeen kun Herraa hiljaa kuuntelin, sain nähdä kuvan silmieni edessä. Näin käden jonka peukalon ja etusormen välissä oli hopearaha ja sormet liikuttivat sitä edes takaisin, sillä se oli kovin likainen ja mutainen ... se oli kuin juuri jostain mutaisesta maasta löydetty. 

Luukkaan evankeliumi 15:1-3,8-10

Publikaanit ja muut syntiset tulivat Jeesuksen luo kuullakseen häntä. Fariseukset ja lainopettajat sanoivat paheksuen: ”Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan.”

Silloin Jeesus esitti heille vertauksen (kadonneesta lampaasta ja hopearahasta)…

HOPEA RAHA   https://youtu.be/4LY5PBzhkBs?si=fSdmL5mcUHog_IZn

* * * * * *

Tai jos naisella on kymmenen hopearahaa ja hän kadottaa niistä yhden, niin totta kai hän sytyttää lampun, lakaisee huoneen ja etsii tarkoin, kunnes löytää sen. Ja rahan löydettyään hän kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.’

Yhtä lailla, sen sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen.

Oliko tuo näkyni hopearaha ollut myös hukassa ja se oli lopulta löytynyt. Likaisena ja mutaisena. Tuo lika kertoi ettei tuo raha ollut asianmukaisella paikalla, vaan oli ollut jossain missä oli saanut likaa ylleen.

Mietin ja tiedän että hopearahasta löytyy muitakin vertauksia:

denaari (kreik. d narion, lat. denarius): alun perin roomalainen hopearaha, työntekijän päiväpalkka (Matt. 18:28)

hopearaha (kreik. argyrion): juutalainen hopearaha, hopeasekeli (Matt. 26:15), joskus kreikkalainen hopearaha (Ap. t. 19:19)

hopearaha (kreik. drakhm ): kreikkalainen hopeadrakma (Luuk. 15:8)

hopearaha (kreik. stat r): neljän hopeadrakman arvoinen raha (Matt. 17:27)

kolikko (kreik. assarion, lat. assarius): hopeakolikko (Matt. 10:29)


Mutta tuo sopi juuri tähän näkyyn, Luukkaan evankeliumi 15:1-3,8-10.

* * * * * 

Löysin hyvän tekstin tuohon naiseen, joka oli hukannut tuon kolikon, joten koin että se halusin tähän vastaukseksi käyttää.

Vastuullinen nainen

Niin totta kai hän sytyttää lampun, lakaisee huoneen ja etsii tarkoin, kunnes löytää sen.

Kun Jeesusta moittivat fariseukset ja lainopettajat olivat ylimielisiä, penseitä ja välinpitämättömiä Jumalan kansasta, vertauksen nainen osoitti olevansa vastuullinen. Hän aloitti välittömästi huolellisen, hellittämättömän etsinnän.

Etsintä oli osin helppoa, osin vaikeaa. Nainen tiesi, että raha oli talon huoneessa. Etsittävä alue oli rajattu ja raha oli mahdollista löytää. Etsintää vaikeutti kuitenkin kaksi seikkaa:

  • Tuon ajan talojen ikkunat olivat pieniä aukkoja melko ylhäällä 2 metrin korkeudessa. Niistä tuli vain vähän valoa sisään, joten huone oli hämärä. Sitä valaisemaan tarvittiin lamppu.
  • Lattiat ja seinätkin tehtiin yleensä Galilean alueella tummasta basalttikivestä. Lattiakivet olivat peräisin Galileanjärvestä. Ne olivat litteitä laattoja, joiden välit täytettiin irtomaalla. Sellaiseen väliin saattoi pieni rahakin helposti vierähtää ja sen löytäminen saattoi olla hankalaa. Tumma kivimateriaali pimensi osaltaan huonetta.

’Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.’

Nainen toimi siinäkin mielessä hyvin poikkeuksellisesti, että hän tunnusti kadottaneensa rahan. Lähi-idässä omaa syyllisyyttä ei tunnustettu juuri koskaan. Todella vaikeaa se on usein meilläkin… Tavanomainen tapa olisi ollut sanoa: raha, joka vierähti kädestäni… Meistä tämä voi tuntua saivartelulta, mutta tuossa kulttuurissa se ei ollut sitä.

Tässäkin mielessä nainen oli fariseuksia ja lainopettajia esimerkillisempi, että hän tunnusti vastuunsa. Nuo toiset pitivät itseään lähes synnittöminä, erityisen hurskaina ja hyvinä.

Nainen olisi myös voinut salata rahan kadottamisen ja löytämisen. Mutta hän tunnusti sen julkisesti ja jakoi löytämisen ilon yhdessä ystäviensä kanssa. Hän ei ollut tekopyhä.

Etsimisen kustannukset ja luotettavuus

Kun fariseukset ja lainopettajat eivät viitsineet sormeaankaan hievauttaa kenenkään tähden, nainen teki täyden työn löytääkseen rahan. Tämä rinnastuu hyvän paimenen etsintäurakkaan autiomaassa.

Molemmat ovat kuvia siitä, mitä Jeesus oli juuri tekemässä juutalaisten keskuudessa. Hän etsi kadonneita, kunnes löysi. Hän maksoi täyden hinnan kulkemalla aina ristinkuolemaan saakka ja sovittamalla meidän syntimme.

Nainen teki tämän säilyttääkseen oman kunniansa. Hän vastasi rahoista, jotka joko kuuluivat talouskassaan tai arvokkaaseen pääkoristeeseen. Hän oli luotettava ja kunniallinen.

Yhteinen ilo

Ja rahan löydettyään hän kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.’

Arkielämässäkin oli tapana iloita ystävien kanssa kadonneen löytymisestä, mutta fariseukset ja lainopettajat osoittivat täydellistä vierautta elämälle ja Jumalan tahdolle. Iloitsemisen sijaan he nurisivat ja syyttivät.

Ja vielä enemmän iloittiin taivaassa: Yhtä lailla, sen sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen.

Näin Jumala, pyhät enkelit, paimenet ja nainen iloitsevat hyvästä. He kaikki todistivat näitä nurisijoita vastaan. Entä miten fariseukset ja lainopettajat reagoivat? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, kuinka kasvojen ilmeet ja väri vaihtuivat hyvin nopeasti.

Jeesus häpäisi heidät julkisesti, koska he olivat julkisesti häpäisseet Jumalan luomia ihmisiä vuosien ajan ja korottaneet itseään perusteettomasti. Tämän Jeesus teki rakkaudesta käsin ja toivoen, että hekin heräisivät synnintuntoon ja tekisivät parannuksen. Heidänkin tulisi suostua Vapahtajan, Jumalan Pojan löydettäviksi.

Nainen = Messias, Vapahtaja

Jeesus on Vapahtaja, joka etsii kadonneita syntisiä. Vertauksen nainen etsii ja löytää kadonneen kolikon. Oli hyvin radikaalia, että kuuluisa rabbi samaisti itsensä naiseen. Vielä radikaalimpaa oli se, että nyt kyseessä oli Messias, jopa Jumala itse, joka oli tullut ihmiseksi. Jeesus on vertauksen nainen. Samalla tämä korosti naisen suurta arvoa.

Vertauksen teologiset teemat

  • Kallis armo ja sovitus: Nainen uurasti löytääkseen kadonneen rahan. Se on kuva Messiaan palvelutyöstä ja uhrautumisesta meidän hyväksemme.
  • Synti ja syntinen ihminen: Kadonnut kolikko on kuva syntisestä ihmisestä, jonka yhteys Jumalaan on katkennut. Kolikko on pudonnut pimeyteen eikä se voi tehdä mitään sen hyväksi, että se tulisi löydetyksi. Samoin on ihmisen laita. Hän on synnin sitoma ja täysin avuton, jopa haluton pelastumaan. Sellaisia olivat myös fariseukset ja lainopettajat.
  • Katumus ja pelastus: Aito katumus on löydetyksi tulemista ja siihen suostumista. Vain etsijä voi löytää ja tuoda kolikon, ts. syntisen ihmisen takaisin valoon ja siihen arvoon ja käyttöön, mihin se oli tarkoitettu. Tavallinen kansa, parjatut julkisyntiset ja lakia tuntemattomat kääntyivät paljon helpommin kuin ulkokultaiset, tekopyhät hurskastelijat.
  • Suuri, yhteinen ilo: Kaikki muut iloitsivat ja osoittivat tervettä ymmärrystä ja elämänasennetta, paitsi fariseukset ja lainopettajat. Tämä ilo alleviivasi myös Jumalan tärkeintä missiota ja siitä koituvaa iankaikkista iloa.
  • Kristologia: Ensimmäisessä vertauksessa Vapahtajaa verrattiin hyvään paimeneen, mikä sekin oli halveksittu ammattiryhmä tekopyhien silmissä. Toisessa vertauksessa Jeesus rinnasti itsensä naiseen, joka toimi vastuullisesti ja ponnistuksia säästelemättä.
  • Naisen arvo: Jeesus ja erityisesti Luukkaan evankeliumi nostaa naisen erityiseen arvoon, joka oli vääristynyt syntiinlankeemuksen myötä. Kun fariseus kiitti joka päivä, ettei ollut syntynyt naiseksi, Messias teki naisesta vertaisensa ja esikuvan kaikille.

Haaste

Vertaus kertoo meille Jeesuksen rakkaudesta ja tehtävästä. Hänelle jokainen ihminen on yhtä tärkeä. Hän etsii jokaista ja uhrautuu kaikkien puolesta. Hänen rakkautensa on uhrautuvaa, armahtavaa ja pyhää rakkautta.

Sellainen on itse Jumala, jonka voimme nähdä Jeesuksen persoonassa, asenteissa, sanoissa ja teoissa. On kysyttävä, onko kuvamme Jumalasta oikea, raamatullinen?

Kaiken perustana on läheinen suhde Jumalaan ja oikea käsitys hänestä. Jumalan edessä kaikki asettuu oikealle paikalleen ja oikeaan arvoonsa.

Entä miten me suhtaudumme ihmisiin? Luokittelemmeko, pidämmekö itseämme parempina, tai huonompina? Torjummeko ja hylkäämmekö me ihmisiä? Vai olemmeko rinnalla kulkijoita ja kohti valoa johdattavia?

Millaisia elämänarvoja ja tapoja meillä on? Mikä on elämässä kaikkein tärkeintä? Onko se jokin maallinen asia tai oman asemamme pönkittäminen ja mukava elämä? Vai onko se Jumalan, meidän Luojamme tunteminen ja hänen askelissaan kulkeminen, evankeliumin julistaminen ja rakkaudellinen palveleminen?

Voimme oppia paljon vertauksen naisesta – tavallisena ihmisenä ja pelastavana Messiaana!

Kiitos Jeesus taas tästä hyvästä ja tärkeästä Sanomastasi. ❤️‍🔥👑🙏

Amen. 

3 kommenttia:


  1. 1. Samuelin kirja 2
    35 Mutta minä h e r ä t ä n itselleni uskollisen papin, joka tekee minun sydämeni ja mieleni mukaan.
    Hänelle minä rakennan pysyväisen huoneen,
    ja
    hän on vaeltava minun voideltuni edessä kaiken elinaikansa.
    36 Ja jokainen, joka jää jäljelle sinun suvustasi,
    on tuleva kumartamaan häntä saadaksensa h o p e a r a h a n ja leipäkakun
    ja sanovat: 'Päästä minutkin johonkin papintehtävään, että saisin palan leipää syödäkseni'."

    Mal.3:
    1 Katso, minä lähetän sanansaattajani, ja hän on valmistava tien minun eteeni. Ja äkisti on tuleva temppeliinsä Herra, jota te etsitte, ja liiton enkeli, jota te halajatte. Katso, hän tulee, sanoo Herra Sebaot.
    2 Mutta kuka kestää hänen tulemisensa päivän, ja kuka voi pysyä, kun hän ilmestyy? Sillä hän on niinkuin kultasepän tuli ja niinkuin pesijäin saippua.
    3 Ja hän istuu ja sulattaa ja p u h d i s t a a h o p e a n,
    hän puhdistaa Leevin pojat, saa ne puhtaiksi kuin kullan ja hopean ja sitten he tuovat Herralle uhrilahjoja vanhurskaudessa.
    4 Ja Herralle ovat otollisia Juudan ja Jerusalemin uhrilahjat niinkuin ammoin menneinä päivinä ja muinaisina vuosina.
    5 Ja minä lähestyn teitä pitääkseni tuomion ja tulen kiiruusti todistajaksi velhoja ja avionrikkojia ja väärinvannojia vastaan ja niitä vastaan, jotka sortavat palkkalaista palkanmaksussa, leskeä ja orpoa ja vääntävät vääräksi muukalaisen asian eivätkä pelkää minua, sanoo Herra Sebaot.
    ...

    24 Ja hän on kääntävä jälleen isien sydämet lasten puoleen ja lasten sydämet heidän isiensä puoleen, etten minä tulisi ja löisi maata, vihkisi sitä tuhon omaksi.

    VastaaPoista
  2. Mahdollisesti hopearahassa oleva lika on juoman sakkaa, joka juoma meille kaikille (pelastumassa oleville ja eksyneille) juotetaan 42kk ahdistuksen ajassa ennen tuomiopäivää?
    Joh.2:
    10 ja sanoi hänelle: "Jokainen panee ensin esille hyvän viinin ja sitten, kun juopuvat, huonomman. Sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti."otetaan?



    Matt. 10:
    34 Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan m i e k a n.
    (42kk ahdistuksenajan miekka ennen tuomiopäivän tuomiota)
    (Miekkaan lävistyy tuomittava jonka tuomio laitetaan käytäntöön tuomiopäivänä ja siten että tuomiopäivänä tai sen jälkeen kuolevaa kohtaa toinen kuolema joka on vahinko sielulleen)



    Hepr. 4:
    12 Sillä Jumalan s a n a on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin m i k ä ä n kaksiteräinen m i e k k a ja tunkee lävitse,
    kunnes se erottaa sielun ja hengen,
    nivelet sekä ytimet,
    ja
    on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija;
    (Maanpäälle tuotava miekka on Jumalan sana, joka toimii miekan tavoin)



    Ps. 75:
    9 Sillä Herran kädessä on malja, joka vaahtoaa täynnänsä h ö y s t e t t y ä viiniä, ja siitä hän kaataa; kaikkien maan jumalattomien täytyy se juoda, särpiä p o h j a s a k k a a myöten.
    Jer. 25:
    28 Mutta jos he eivät tahdo ottaa maljaa sinun kädestäsi ja juoda, niin sano heille: Näin sanoo Herra Sebaot: Teidän täytyy juoda.
    Jer. 49:
    12 Sillä näin sanoo Herra: Katso, niidenkin, jotka e i v ä t o l e v i k a p ä ä t siitä maljasta juomaan, t ä y t y y s i i t ä j u o d a; ja sinäkö jäisit rankaisematta? Sinä et jää rankaisematta, vaan sinun täytyy juoda.
    (Synti juovuttaa ja ilmestyskirjan 2-pedon 42kk ahdistuksen aikana juomme höystettyä viiniä eli ilmestyskirjan jälkimmäisen pedon (peto-6, peto-7) aikana viini on päihdyttävimmillään jopa sakkaista)


    Jer. 51:
    39 Kun he ovat himossansa kiihkeimmillään, teen minä heille juomingit ja juovutan heidät, että he riemastuvat ja nukkuvat ikuiseen uneen eivätkä enää heräjä, sanoo Herra.
    (Tuomittu sielu kohtaa toisen kuoleman ei vahingon sielulleen, jossa tulijärven kadotuksessa katuva tietoinen sielu erotetaan hengestä eli elinvoimasta, jolloin eksyneen tietoisuus sammuu uneen josta ei herätetä, koska eksyneen elivoima ei kunnioita luojaansa ja ei ole siten elinkelpoista)

    Jer. 51:
    57 Minä juovutan sen ruhtinaat ja tietäjät, sen käskynhaltijat, päämiehet ja sankarit; ja he nukkuvat ikuiseen uneen eivätkä enää heräjä, sanoo Kuningas; Herra Sebaot on hänen nimensä.

    ***

    Jer.51:
    50 Te miekasta pelastuneet, menkää, älkää pysähtykö,
    muistakaa Herraa kaukaisella maalla ja pitäkää mielessänne Jerusalem.
    (kaukainen maa => luvattu maa)
    (Jerusalem => Laskeutuva uusi Jerusalem joka laskeutuu taivaiden taivaasta Jumalan tyköä taivaaseen, koska maapallon eksymyksen tila vertautuu taivaan alueen tilaan)

    Hepr. 12:22
    vaan te olette käyneet Siionin vuoren tykö ja elävän Jumalan kaupungin,
    taivaallisen Jerusalemin tykö,
    ja
    kymmenien tuhansien enkelien tykö,

    VastaaPoista
  3. 1. Sam. 2:35
    Mutta minä herätän itselleni uskollisen papin, joka tekee minun sydämeni ja mieleni mukaan. Hänelle minä rakennan pysyväisen huoneen,
    ja
    hän on vaeltava minun voideltuni e d e s s ä kaiken elinaikansa.


    Joh. 2:8
    Ja hän sanoi heille: "Ammentakaa nyt ja viekää e d e s k ä y v ä l l e". Ja he veivät.


    Dan. 7:13
    Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli I h m i s e n P o j a n k a l t a i n e n;
    ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen.


    Ilm. 11:4
    Nämä ovat ne kaksi öljypuuta ja ne kaksi lampunjalkaa, jotka seisovat maan Herran edessä.


    Joh. 5:30
    En minä itsestäni voi mitään tehdä. Niinkuin minä kuulen, niin minä tuomitsen; ja minun tuomioni on oikea, sillä minä en kysy omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on minut lähettänyt.


    Joh. 8:18
    Minä olen se, joka todistan itsestäni, ja minusta todistaa myös Isä, joka on minut lähettänyt."


    Joh. 13:20
    Totisesti, totisesti minä sanon teille:
    joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän,
    se ottaa vastaan minut;
    mutta
    joka ottaa vastaan minut,
    se ottaa vastaan hänet,
    joka on minut lähettänyt.


    Jer. 23:5
    Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä herätän Daavidille vanhurskaan vesan; hän on hallitseva kuninkaana ja menestyvä, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
    Jer. 33:15
    Niinä päivinä ja siihen aikaan minä kasvatan Daavidille vanhurskauden vesan, ja hän on tekevä oikeuden ja vanhurskauden maassa.
    Sak. 3:8
    Kuule, Joosua, ylimmäinen pappi, sinä ja sinun ystäväsi, jotka edessäsi istuvat. Sillä ennusmerkin miehiä he ovat; sillä katso, minä annan tulla palvelijani, Vesan.


    Matt. 21:2
    ja sanoi heille: "Menkää kylään, joka on edessänne, niin te kohta löydätte aasintamman sidottuna ja varsan sen kanssa; päästäkää ne ja tuokaa minulle.
    Sak. 9:9
    Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla, aasintamman varsalla.



    Matt. 13:52
    Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka o n t u l l u t taivasten valtakunnan opetuslapseksi, p e r h e e n i s ä n n ä n k a l t a i n e n, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".
    Matt. 20:1
    "Sillä taivasten valtakunta on p e r h e e n i s ä n n ä n k a l t a i n e n, joka varhain aamulla lähti ulos palkkaamaan työmiehiä viinitarhaansa.

    *********

    Luuk.12:
    42 Ja Herra sanoi: "Kuka siis on se uskollinen ja ymmärtäväinen huoneenhaltija, jonka hänen herransa asettaa pitämään huolta hänen palvelusväestään, antamaan heille ajallaan heidän ruokaosansa?
    43 A u t u a s se palvelija, jonka hänen herransa tullessaan havaitsee näin tekevän!
    44 Totisesti minä sanon teille: hän asettaa hänet kaiken omaisuutensa hoitajaksi.


    Huoneenhaltijaksi Jumala nostaa herättämänsä vesan eli perheenisän eli edeskäyvän joka on Jumalan edessä ihmisen Pojan kaltainen eli lampunjaloista jälkimmäinen lampunjalka, joka vaeltaa voidellun toisen lampunjalan eli Ihmisen Pojan edessä, tilanteessa jossa 42kk ahdistuksen aika tulee ja aika kuluu päättyen tuomiopäivän tuomioon.
    (Jes.66)


    2. Samuelin kirja 7
    12 Kun sinun päiväsi ovat päättyneet ja sinä lepäät isiesi tykönä, korotan minä sinun seuraajaksesi jälkeläisesi, joka lähtee sinun ruumiistasi; ja minä vahvistan hänen kuninkuutensa.
    13 Hän on rakentava huoneen minun nimelleni, ja minä vahvistan hänen valtaistuimensa ikuisiksi ajoiksi.
    Hagg. 2:9
    Tämän temppelin myöhempi kunnia on oleva suurempi kuin aikaisempi, sanoo Herra Sebaot. Ja tässä paikassa minä annan vallita rauhan, sanoo Herra Sebaot."
    (Sak. 6:8)

    VastaaPoista