Sivut

sunnuntai 18. marraskuuta 2018

HAIKARA JA METSÄKYYHKYKIN TIETÄÄ TAIVAALLA AIKANSA ....




Shalom!
Tänään näin kuvan linnusta, joka oli kooltaan kuin kyyhkynen, mutta se ei ollut valkoinen ja sen levitetyt siipien päät oli tummat, kun näin sen laskeutuvan oksalle ...
Kyselin Herralta vahvistusta ja kohta näin heikon kuvan, jossa ihminen, noissa Jeesuksen aikaisissa vaatteissaan, kantoi toista ihmistä, jolla oli mustat vaatteet yllä. Mietin oliko tuo kanettava ihminen, sairas, vaiko peräti kuollut ...
Etsin kuitenkin tuota lintua kyyhkysten joukosta, sillä sen olomuoto oli mielestäni kyyhkyn, ja löysin kyllä kuvia joissa kyyhkyllä oli nuo tummat siiven kärjet.

"Haikarakin taivaalla tietää aikansa, metsäkyyhkynen, pääskynen ja kurki pitävät vaarin tuloajastaan, mutta minun kansani ei tunne Herran oikeutta" (Jer 8:7).

KYYHKYNEN : https://www.youtube.com/watch?v=A7QJlp_ENsA

Kuva


Kyyhkynen

Lomiskertomuksessa kerrotaan että Jumalan Henki liikkui vetten päällä ; Jeesuksen
noustua vedestä, kun Johannes Kastaja oli kastanut Hänet, laskeutui Pyhä henki kuin kyyhkynen Hänen päällensä.. Vedenpaisumuksen jälkeen Nooa laski kyyhkysen arkista "tiedustelulennolle ja se lenteli veden yllä, mutta palasi arkkiin tuore öljypuun oksa nokassaan kun vesi oli tarpeeksi laskeutunut.
Näistä tapahtumista on Pyhän Hengen vertaus - kuvaksi otettu kyyhkynen, koska Raamattukin niin esittää.
Kyyhkynen on siitä harvinainen lintu, että kun se uhrataan, se itse ojentaa kaulansa-
jos se aioitaan tappaa pölkyn päällä.
Niin Herra Jeesuskin vapaaehtoisesti meni ristille. Kyyhkynen onkin katsottu myös olevan sopiva uhrieläimeksi. Marian oli uhrattava puhdistusmenoiksi Jeesuksen syntymän jälkeen joko lammas tai jos ei varoja liiemmälti ollut, kyyhkynen .
Maria toi kyyhkyset:
sillä Herran laissa sanotaan näin: "Jokainen poikalapsi, joka esikoisena tulee äitinsä kohdusta, on pyhitettävä Herralle." Samalla heidän piti tuoda Herran laissa säädetty uhri, "kaksi metsäkyyhkyä tai kyyhkysenpoikaa". (Lk 2 :24 )

Laulujen laulussa mainitaan kyyhkynen kevään tuntomerkkinä ja hellittelynimenä.
"Kyyhkysilmä" tarkoittaa katsetta, joka on täynnä lempeää rakkautta, mutta voi samalla tarkoittaa myös silmän muotoa. Kyyhkysen kupu on suuri - ja saa linnun näyttämään siltä että sen sydän on suuri. Pyhä Henki on täynnä rakkautta.
Kukat nousevat maasta, laulun aika on tullut, joka puolella huhuavat metsäkyyhkyt. Viikunapuussa kypsyvät ensi hedelmät, viiniköynnöksen nuput aukeavat ja levittävät tuoksuaan. Nouse, kalleimpani, kauneimpani, tule kanssani ulos! Kyyhkyni, kallion kätkemä, vuoren seinässä lymyävä, anna minun nähdä kasvosi, anna minun kuulla äänesi, sillä sinun äänesi on suloinen, ihanat ovat sinun kasvosi. (LL 2 : 12-14 )
Miten kaunis oletkaan, kalleimpani, miten kaunis on katseesi! Kyyhkyjä ovat sinun silmäsi, hunnun verhoamat. Sinun hiuksesi ovat kuin mustien vuohien l auma, joka karkaa Gileadin rinteitä alas. (LL 4:1 )
Avaa ovesi, rakkaani, kalleimpani, pieni kyyhkyni, kaikkeni! Tukkani on kasteesta märkä, yön pisarat noruvat hiuksiltani. (LL 5: 2)
Hänen silmänsä ovat kuin kaksi kyyhkystä, jotka lepäävät puron äärellä, kuin kyyhkyt, jotka maidossa kylvettyään istuvat maljan reunalla. (LL 5 : 12 )
yksi on minun kyyhkyni, kaikkeni, emonsa ainokainen, äitinsä päivänpaiste. Hänet nähdessään neidot puhkeavat ylistyksiin(LL 6 :9)
Laulujen Laulua on tulkittu paitsi rakastavaisen parin häärunona myös kuvauksena Kristuksen ja seurakunnan välisestä rakkaudesta. Tällöin kallion kolossa oleva kyyh-
kynen kuvaa uskovaa, joka pakenee pahaa Kristus-kallion suojaan.
Herra, sinuun minä turvaan. Älä salli minun ikinä häpeään tulla, vapahda minut vanhurskaudessasi. Kallista korvasi minun puoleeni, riennä, pelasta minut. Ole minulle turvakallio, vuorilinna, johon minut pelastat. (Ps 31 : 2-3)

Muinoin luultiin, ettei kyyhkysellä ole sappea, joten se saattoi olla rauhan tuoja, koska sapen vertauskuvat, viha ja rauhattomuus oli siitä kaukana. Tästä johtuneekin että kyyhkystä on jo kauan pidetty rauhan vertauskuvana. Usein on hautakivissä kyyhkysen kuva ja kirjaimet R.I.P ( requiescat in pace) = levätköön rauhassa, kristityn sielu on päässyt rauhaan ja lepoon.
Kirjekyyhkysillä on voimakas vietti palata aina kotilakkaansa, niinpä niitä on käytetty ennen nykytekniikkaa sanomien välittämiseen . Tätä kotiinpalaamista on usein verrattu uskovien taivaskaipuuseen ja haluun palata "alkukotiin"- uskovilla on Raamatun mukaan "iankaikkisuus sydämessään"

Nimi Joona tarkoittaa kyyhkystä. Profeetta Joona varoitti Niiniven kaupunkia ja se pelastuikin sillä kertaa katumuksella , paastolla ja parannuksen teolla ja sai olla vielä sata vuotta. Siten kyyhkysen varoittava ääni olikin tuomion ääni. Profeetta Naahum
ennustus oli "kuin rintaan lyötäisiin " eli kyyhkysen kujerrusta verrataan rintaan lyömiseen ja Niinive tuhoutui.


Profeetta Jesajan aikana Kuningas Hiskia sai sanoman, että kuolee pian ja silloin hän rukoili Herraa sanoen
Niin kuin pääskynen, niinkuin kurki minä kuikutan, minä kujerran kuin kyyhkynen; hiueten katsovat minun silmäni korkeuteen: Herra, minulla on ahdistus, puolusta minua. (Jes 38 :14 )
Herra kuuli ja lisäsi hänelle vielä 15 vuotta elinpäiviä. Profeetta Jesaja sai ennustuksen myös tulevista ajoista, jolloin hajallaan ollut kansa palaa maahansa :
meidän päivinämme se on toteutunut. Tässä yhteydessä "kyyhkyset" ovat lento- koneita:

Entä nuo, jotka kiitävät tänne kuin pilvi, kuin kyyhkyt lakkaansa - keitä he ovat? Kaukaisten rantojen alukset kerääntyvät, kärjessä Tarsisin-laivat. Ne tuovat poikasi kaukaa, tuovat heidän hopeansa ja kultansa Herran, sinun Jumalasi, nimen kunniaksi, kunniaksi Israelin Pyhälle. Hän antaa sinulle loiston ja mahdin. (Jes 60 :8)

Muinoin kyyhkysten hoitajat heiluttivat keppiä ilmassa kunnes kyyhkyset huomasivat että on aika palata illansuussa kotiin. Monenlaiset "kepit" ovat ajaneet Israelin lapsia
vieraista maista kotimaahan.

Taiteessa kyyhkynen kirjoittajan korvan juuressa tai ollapäällä tarkoittaa Pyhää Henkeä joka inspiroi puhetta tai kirjoitusta.
http://riittaahvonen.blogspot.com/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti